Tiibeti meditsiini kalender

NB! Punased kuupäevad on tiibeti kuukalendri päevad.

kalender-2017-2

kalender-2017-3

kalender-2017-4

kalender-2017-5

kalender-2017-6

kalender-2017-7

kalender-2017-8

kalender-2017-9

kalender-2017-10

kalender-2017-11

kalender-2017-12

Tiibeti meditsiin on seotud tiibeti astroloogiaga. Astroloogia alusel määratakse patsiendile teraapiate teostamiseks parim aeg. Haigele rituaali sooritamiseks valitakse tema elujõu (srog) või hingejõu (bLa) päev. Enne tugevatoimeliste teraapiate või operatsioonide teostamist jälgitakse astroloogia abil patsiendi kaitseenergia liikumist kehas. Amuleti tegemiseks valitakse sobiv päev. Ja ka astroloogi nõustamisele minnakse heaendelisel päeval. 

Tiibeti ajaarvamissüsteem põhineb kuukalendril, kuukalendri päevad ei ole aga võrdse pikkusega, kuna kuu ja päikese liikumise kiirus zodiaagis muutub. Mõned kuu päevad on päikese päevadest pikemad, mõned on lühemad. Seepärast algavad päikese ja kuu päevad erinevatel aegadel ega kattu täpselt. Kui nüüd kaks kuu päeva algavad ühe päikese päeva sees, siis see kuupäev kordub kaks korda; kui ühe päikese päeva jooksul ei alga ühtegi kuu päeva, jääb see päev vahele. Selle tõttu on tiibeti kalendris topelt ja puuduvad päevad. 

Kalendri koostamisel on siin aluseks võetud üks kahest enamlevinud astroloogilisest süsteemist (Phug-pa), mis pärineb 15. sajandist (üks loojaist oli Phug-pa lHun-grub rgya-mtsho). Seda süsteemi kasutab nii gelugi, sakya kui nyingma traditsioon, samuti kalmõkid ning veidi muudetult ka mongolid, burjaadid ja tuvalased.

NB! Kuufaasid on toodud vastavalt tiibeti kuukalendrile, kus uue päeva algus ei ole mitte kokkuleppeline kl 00.00, vaid päev algab Jänese tunniga (kl 05.00) ehk sisuliselt päikese tõusuga.

Päikesevarjutuse (ka osalise) ajal positiivsete ja negatiivsete tegude tagajärjed mitmekordistuvad kümme tuhat kuni sada miljonit korda.

Kuuvarjutuse (ka osalise) ajal positiivsete ja negatiivsete tegude tagajärjed mitmekordistuvad seitse miljonit korda.

Kuukalendri 9., 19., 29. päev – soodsad ja heaendelised reisile minekuks

Kuukalendri 2., 8., 14., 20., 26. päev – ebasoodsad reisimiseks

Kuukalendri päevade seos juuste lõikamisega:

  1. lühike elu
  2. laim
  3. jõukus
  4. vooruslikkuse kasv
  5. jõukuse kasv
  6. meeleorganite selguse suurenemine
  7. kohtuasi
  8. pikk elu
  9. ligitõmbav energia
  10. suurenenud wang-tang ehk isiklik vägi
  11. intelligentsus
  12. vaesus
  13. eluea pikenemine
  14. heaolu ja jõukuse kasv
  15. heaendelisus
  16. takistused
  17. voorus
  18. kaotus
  19. eluea pikenemine
  20. jõukus
  21. haigusekartus
  22. riiete ja toidu rohkenemine
  23. heaolu ja jõukuse kasv
  24. õnn
  25. haigus
  26. hüvang
  27. õnn ja rõõm
  28. vaen ja riid
  29. halb toit
  30. negatiivsetest tegudest ja määritusest puhastumine

bLa-energia liikumine kuukalendri järgi

mehed

1 – vasak suur varvas (A)

2 – vasak sisemine pahkluu (AA)

3 – vasak sääremari (I)

4 – vasak põlvekapsel (II)

5 – vasak põlveõnnal (U)

6 – vasaku reie väliskülg (UU)

7 – vasak puus (E)

8 – vasaku neeru piirkond (EE)

9 – vasaku külje alumised roided (RI)

10 – vasak õlanukk (RII)

11 – vasaku käsivarre sisekülg (LI)

12 – vasak peopesa (LII)

13 – kaela vasak külg (O)

14 – vasaku kõrva pealne (OO)

15 – pealagi (AM)

16 – parema kõrva pealne (OO)

17 – kaela parem külg (O)

18 – parem peopesa (LII)

19 – parema käsivarre sisekülg (LI)

20 – parem õlanukk (RII)

21 – parema külje alumised roided (RI)

22 – parema neeru piirkond (EE)

23 – parem puus (E)

24 – parema reie väliskülg (UU)

25 – parem põlveõnnal (U)

26 – parem põlvekapsel (II)

27 – parem sääremari (I)

28 – parem sisemine pahkluu (AA)

29 – parem suur varvas (A)

30 – jalatallad (AM)

 

naised

1 – parem suur varvas (A)

2 – parem sisemine pahkluu (AA)

3 – parem sääremari (I)

4 – parem põlvekapsel (II)

5 – parem põlveõnnal (U)

6 – parema reie väliskülg (UU)

7 – parem puus (E)

8 – parema neeru piirkond (EE)

9 – parema külje alumised roided (RI)

10 – parem õlanukk (RII)

11 – parema käsivarre sisekülg (LI)

12 – parem peopesa (LII)

13 – kaela parem külg (O)

14 – parema kõrva pealne (OO)

15 – pealagi (AM)

16 – vasaku kõrva pealne (OO)

17 – kaela vasak külg (O)

18 – vasak  peopesa (LII)

19 – vasaku käsivarre sisekülg (LI)

20 – vasak õlanukk (RII)

21 – vasaku külje alumised roided (RI)

22 – vasaku neeru piirkond (EE)

23 – vasak puus (E)

24 – vasaku reie väliskülg (UU)

25 – vasak põlveõnnal (U)

26 – vasak põlvekapsel (II)

27 – vasak sääremari (I)

28 – vasak sisemine pahkluu (AA)

29 – vasak suur varvas (A)

30 – jalatallad (AM)

Astroloogiliselt sobivad ja sobimatud päevad (püsib muutumatuna kogu elu)

Tiibeti loomaaasta,

mil oled sündinud

bLa Srog gShed
HIIR kolmapäev teisipäev laupäev
HÄRG laupäev kolmapäev neljapäev
TIIGER neljapäev laupäev reede
JÄNES neljapäev laupäev reede
DRAAKON pühapäev kolmapäev neljapäev
MADU teisipäev reede kolmapäev
HOBUNE teisipäev reede kolmapäev
LAMMAS reede esmaspäev neljapäev
AHV reede neljapäev teisipäev
LIND reede neljapäev teisipäev
KOER esmaspäev kolmapäev neljapäev
SIGA kolmapäev teisipäev laupäev

 

bLa – väga hea päev teraapiateks, meditsiiniliseks konsultatsiooniks (energia pöördub positiivseks); seotud kõige uue alustamisega, eriti mis puudutab tööd

Srog – sobiv, neutraalne päev teraapiateks ja meditsiinilisteks protseduurideks (energia pöördub positiivseks); seotud enam vaimse praktikaga

NB! rituaalide või tseremooniate läbiviimiseks haigele oleks hea valida tema bLa või Srog päev

gShed – ohtlik päev, “vaenlase planeet” – sel päeval vältida võimalusel operatsioone, tugevaid invasiivseid teraapiaid (energia pöördub negatiivseks)

 

 

Tiibeti astroloogia

Üldpõhimõtted

Juba böni traditsiooni ajal enne budismi õpiti Tiibetis 12 põhiõppeainet (rgyu Bhon Shepa Chan chu gNyi), millest kaks olid astroloogia ja meditsiin. Neid kombineeriti 5 elemendiga (puu, tuli, maa, metall, vesi), seletamaks universumi loomist ja hävinemist ning elusolendite eksistentsi.

Hiljem sai nii tiibeti meditsiin kui ka astroloogia mõjutusi hiina taoistlikust ja india vedade kultuurist ning budistlikust filosoofiast. 1957. aastal enne meie aega sündis astroloog Sa-bdag rLung-rgyal, kes õpetas tark nGonpo’d. Oma õpetaja juhtnööride järgi laiendas viimane astroloogilisi kalkulatsioone, võttes kasutusele 12 loomamärgi ja 5 elemendi kombinatsioonid. Ta seostas värvid 5 elemendiga: puu – roheline, tuli – punane, maa – kollane, metall – valge, vesi – must. Seejärel seostas ta need elemendid parkhade ja loomamärkidega.

1557. aastal enne meie aega sündis astroloog Ze’u Kong-phrul Chung. Ta võttis esmakordselt meditsiinis kasutusele ema – poja – sõbra – vaenlase suhte.

1197. aastal enne meie aega sündis kuulus astroloog Kongtse sphrul-gyi rGyalpo. Tuginedes oma astroloogiaalastele teadmistele ja oma nelja kõige andekama õpilase palvel koostas ta 357 traktaati gto, mdos, yas ja gljud rituaalidele, mille eesmärk on tasakaalustada elemendid ja leevendada 8 klassi deemonite ja jumaluste poolt põhjustatud kahjut.

417. aastal enne meie aega sündis Tiibeti I kuningas Nyatri Tsenpo. Tema valitsemisajal arenes ja õitses astroloogia laialt. Sel ajal tehti vaatlusi päikese lõuna- ja põhjapoolse liikumise kohta, vaadeldi tähti, lindude rännet, vihma, pilvi, tuult ja lund ning koostati 360-päevane päikesekalender – põhiliselt põlluharijate ja karjakasvatajate tarbeks.

tiibeti_astroloogia

Tiibeti astroloogia jaguneb kolmeks eraldi osaks:

1. sKar-rTzis – astronoomia; planeetide ja tähtede ning nädalate, kuude ja aastaaegade iseärasuste uurimine;
2. Byung-rTzis või Nag-rTzis – horoskoobid (tuleviku, meie elude jms ennustused), elementide astroloogia (vanim osa, pärineb
bönist üle 4 tuhande aaasta tagasi);
3. dbYangs-`Tshar – sügavuti peenenergiate ja planeetidelt tuleva energeetilise mõjutamise uurimine. On salajane õpetus ja seotud nii mineviku, oleviku kui tulevikuga. Shiva Sarodhaya Tantra (tekst 12. sajandist 4 peatükiga).

Tiibetis on astroloogia ja meditsiin koos eksisteerinud tuhandeid aastaid, nad on lahutamatud. Koos tuntakse neid kui “ravimise kunste”. Tõeline ja edukas ravitseja tiibeti traditsioonis on õppinud nii meditsiini kui astroloogiat, kuna keha on mõjutatav nii seest kui väljastpoolt. Astroloogia ja meditsiin saavad kokku Kalachakra Tantras, mis tõlgiti sanskriti keelest tiibeti keelde 1027. a Gyijo Lotsawa Dawai Woseri poolt. See tantra koosneb 3 osast: väline (s.o tiibeti astroloogia), sisemine ja salajane.

Kalachakra (Ajaratas) on tegelikult tiibeti budistlik jumalus, kes esindab üht valgustunud meele aspekti. Kalachakra pühitsus (wong-khor) oli väga salajane rituaal vanas Tiibetis. See kestab 12 päeva ning päädib jumaluse liivamandala näitamisega. Mandalat kasutatakse visualiseerimaks meditatsioonis astmeid valgustatusele. Seal on 722 jumalust (Kalachakra manifestatsioonid). Kalachakra koos oma kaaslanna Vishvamataga (Kõige Ema) sümboliseerivad tarkuse ja kaastunde ühinemist, mis ongi täielik valgustumine. Tänapäeval annab Tema Pühadus Dalai Laama Kalachakra pühitsust ka Läänemaailmas.

Tiibeti allikad väidavad, et India ei ole Kalachakra süsteemi kodumaa. See süsteem olevat jõudnud Indiasse umbes 60 aaastat enne sealt Tiibetisse toomist saladuslikult Shambala-nimeliselt maalt.

kalatsakra

Tiibeti meditsiini kaks kõige põhilisemat teksti – Neli Tantrat (rGyud bZhi) ja Kalachakra Tantra väidavad mõlemad, et kõige aluseks on elemendid, ent väikese erinevusega. Meditsiinis on kasutusel ruum (Namkha), tuul (rLung), tuli (Me), vesi (Chu) ja maa (Sa); astroloogias puu (Shing), tuli (Me), metall (lCag), vesi (Chu) ja maa (Sa). Õhul ja puul öeldakse olevat omadus liikuda, ruum ja metall tähistavad mõlemad tühjust. Tegelikult on astroloogilised elemendid ehk energiad (Kham) jämedakoelisemad kui 5 meditsiinis kasutatavat elementi (Jung-wa). Energiate süsteemi kasutatakse tiibet pulsidiagnostikas, astroloogias ja hiina meditsiinis. Neid kahte süsteemi omavahel kokku panna ei saa.

Tiibeti astroloogia kohaselt ei saa inimese elu alguse mitte sünnihetkest, vaid 9 kuud varem, mil teadvus siseneb emaüska. Sündides loetakse laps juba aastavanune olevat. Ehkki astroloogilisest vaatekohast on sünni kuu, kuupäev ja kellaaeg tähtsad, sünnipäevi Tiibetis siiski ei tähistata. Inimese vanus muutub Losariga (tiibeti uus aasta), mis on suur püha kõigile.

Tavaliselt viivad tiibetlased lapse astroloogi juurde siis, kui see saab kahe–kolme aastaseks. Siis saadakse nõuandeid lapse tuleviku ja elukutsevaliku osas – kas temast saab munk, karjus, kunstnik, ärimees vm.

Tiibetlased usuvad väga tõsiselt astroloogiasse ja usaldavad ning järgivad täielikult astroloogi nõuandeid ning ennustusi. Astroloogiga konsulteeritakse lapse sündides, abiellumisel, surma aja teadasaamiseks ja ennustusteks järgmise elu kohta. Samuti millal võib lapsel esimest korda juukseid lõigata, kuidas ebasoodsatel aegadel või pereliikme surma korral käituda.

Elementide astroloogia kasutab 3 liiki sümboleid: 8 parkhat ehk trigrammi, 9 sMewat ehk maagilist numbrit ja 12 loomamärki. Neid omakorda kombineeritakse 5 elemendiga.

Parkhad on vanimad astroloogilised sümbolid; sMewad ja loomamärgid põhinevad parkhadel. Parkhad sümboliseerivad kasvamise ja kahanemise tsüklit, mis valitseb nii välismaailmas kui inimese sisemuses. See on kindel tsükkel kus, kui elemendid on harmoonias, toimub kasvamine ja harmoonia puudumisel kahanemine kuni lahustumiseni välja. Trigrammid on pärit iidsest böni kultuurist.

Astroloog kasutab sünniparkhat ütlemaks inimesele tiibeti nime, milliseid kive ja milliseid värve oleks tal hea kanda, jm. Igaaastaselt on parkhad juhtnöörid, milliseid rituaale sooritada, milliseid jumalusi tuleks lepitada, et elu toimiks vaimude ja jumalustega harmoonias. Sinu parkha seletab, miks sa oled näiteks teatud inimesega konfliktis. Võimalik, et teie parkhad omavahel ei sobi. Samuti annab ta nõu, milliseid tegevusi ei tasuks ette võtta. Näiteks hoolitse oma tervise eest. Kui sa teed aiatöid ja kaevad maad, häirid sa maajumalusi, kes on sinu käesoleva aasta parkhaga seotud. Tulemuseks kannatad teatud tervisehäirete käes.

Elementide astroloogia võeti Tiibetis üle böni usust, ent kuna ametlikult böni ei soositud, siis hakati väitma, et osa süsteemist pärineb Indiast, osa koguni Hiinast. Ometi on selles süsteemis palju sellist, mis on unikaalne just Tiibetile ja mida ei leidu kusagil mujal. Need teadmised väideti pärinevat ajalooliselt isikult Kongtse Phrulgyi rGyalpolt, keda budistid hiljem tunnistasid Manjushri (Tarkuse bodhisattva) kehastuseks. Kuna ta sündis aga 600 aastat enne Shakyamuni Buddhat, siis oli teda raske budistiks nimetada. Seepärast ei väidetud, et ta oli budist, ent ei tunnistatud ka seda, et ta oli bönpa.

Böni legend maailma loomisest (parkhade päritolust):

   elementide puhtad osad ilmusid ruumina;
   elementide ebapuhtad osad ilmusid maana;
   kerkis mägi ühendamaks ruumi ja maad;
   tekkis tuul mäe kivistest orgudest;
   tuule liikumise läbi loodi tuli;
   tuule ja tule kohtumine kutsus välja vihma;
   tekkis puu tuule, tule, vee ja maa koostoimel.

Seda protsessi ja ühtlasi ka välismaailma sümboliseerib kuldne kilpkonn, kelle pea on suunatud lõunasse.

Tiibetis võeti 60-aastase tsükliga ajaarvamissüsteem kasutusele 11. sajandi algul. I tsükli esimene aasta vastab meie kalendri aastale 1027. Tsüklis esineb iga elemendi nimetus kaks korda (esimene mees- ja teine naisaasta) ning iga looma nimetus üks kord järjest. Tsükli teoreetiliseks algusaastaks loetakse Puu-Hiire aastat, et aga tiibetlased võtsid tsükli omaks Tule-Jänese aastal, s.o kolm aastat hiljem, siis peavad nad seda algusaastaks.

Nädalad on tiibeti kalendris samuti 7-päevased. Igale päevale vastab oma element ja taevakeha, mida kujutatakse kindla sümbolina. Nädalapäevadest esmaspäeva ja neljapäeva loetakse heaks, pühapäeva ja teisipäeva ebasoodsaks ning kolmapäeva ja laupäeva heaks saamiseks, mitte andmiseks.

planeetide tabel

 

12 loomaaasta üldiseloomustus

ROTT

mõtleb palju tulevikule

kaldub loomult kalkusele/karmusele

negatiivne mõtlemine

pidevalt tegevuses oma mõtetega, eriti öösel

vahel väga õnnelik (sel perioodil on vaimne praktika edukas)

õnnelikel aegadel võivad teised takistusi põhjustada

ei arvusta/mõista kohut võõraste üle – ainult pereliikmed, abikaasa, jm

liigne lobisemine ja keelepeks

ei ole eriti suuremeelne ega helde

keskendub väikestele ülesannetele, ei võta ette suuri asju

palju mõtetut lobisemist ja sihipäratut tegutsemist

 

PÜHVEL

meel väga selge, sügav, tugev

väga tugev, kinnine – nagu kivi; ei kuula ega arvesta nõuannetega

armastab magada

väljanägemiselt korratu

jäärapäine – raske ümber veenda, millekski sundida

ei ole eriti motiveeritud – ei tööta ega mõtle palju

sarkastiline vastuseks palvele teha tööd

alalõpmata hilineb, lükkab asju edasi – kaldub laiskusele

omab sisemist tarkust, ent ei kasuta seda konstruktiivselt

armastab toite ja söömist

meeldib puhata, nagu lehm külili keerata

 

TIIGER

heroilise loomusega

hea tarkus

suur ego

tugevad tunded

armastab kõvasti perekonda

väga hea käitumine ja esinemisviis

mõjuv kõne – selge, konkreetne, tähendusrikas

palju meeli – meel muutub tihti

armastab osta-müüa (kaupmees, ärimees)

armastab hasart- ja õnnemänge, täringumänge

 

KASS

enesekeskne, ei mõtle palju teistele, välismaailmale

suur armastus isa vastu

ei armasta ema – ei usu tema võimekusse aidata, toetada

alandlik, lihtne inimene, ei vaja omandit; kui kõht täis, siis on rahulolev

vajab kohest tänu, vaevatasu, heakskiitu – ei mõtle tulevikule

väike isu

osav, kaval

andekas

temperament karm/kalk

näib õnnelikuna, kõne on rõõmus, ent tihti on see vaid väline näitemäng

probleeme hammastega, kurguvalusid

kalduvus vee-elemendi haigustele

 

DRAAKON

ei ole tugev

aus, ei valeta

ei saa kuulsaks

ettevõtmistes pingutab vahelduva eduga, puudub püsivus

aeg-ajalt edukas, ent raiskab võimalusi

viha lühike, põleb kiirelt läbi ja unustab kiirelt

hea süda

tugev hääl

kergeusklik – jääb teiste juttu kergesti uskuma

alandlik

vähe haigusi, ent kui neid esineb, siis on need problemaatilised

 

MADU

loomult kuri

pikk viha

viha sütitab meele, paneb põlema omaenda raevust

tugev isiksus – keha, meel, iseloom, jne

kui ta ise ennast ei kahjusta, siis teised teda kahjustada ei saa

tugeva suuga – kõne terav, tihti raiuv või järsk

“must meel” – kalduvus negatiivsele mõtlemisele

tahab teha kõike omamoodi – ei nõustu kergelt teistega

kergemad mao ja maksa probleemid

suur patt

 

HOBUNE

“nagu ime” – väga hea inimene

töökas, usin, hoolas

ka tuhat halba asja ei saa teda kahjustada

ka tuhat halba asja ei saa teda kahjustada

keskiga väga õnnelik, väga hea aeg

armastab kuulata teiste jutte, uudiseid

meeldivad hobused, autod, mootorrattad jm kiirelt liikuvad esemed

armastab reisida

naudib mänge, mängimist

aitab teisi inimesi, eriti tööasjus

tugev kõne – väga hea ja selge

magab vähe

üldiselt on elu tasakaalutu – kas äärmuslikult üles või alla

 

KITS

ei räägi liiga palju

ei oma sisemist tarkust

tavaliselt kõhn

armastab süüa

ei saa teisi ei kahjustada ega abistada – ei aita ega takista

“valge meel” – väga hea, lahke, positiivne mõtlemine

väga vaikne inimene

ei ole toimekas – olekult lõdvestunud ja aeglane, laisk

armastab maakohti, põllumajandust, taimekasvatust

väga avatud meelega – ei ole konservatiivne

palju nn söögisõpru –s.o inimesi, kellega ta koos sööb, ent ei ole vaimseid sõpru, sügavat sõprust.

 

AHV

lühikese vihaga – äkitselt lahvatab ja kohe vaibub

meel sisemiselt väga arukas, mis ei pea aga väliselt tingimata näha olema

vähe jutukas

keha kerge ja aktiivne

meel ei ole tugev – kergesti hirmutatav

meel muutub kergesti nagu tuule käes liikuv rohi

veidi plaanitu, sihipäratu – võtab ilma läbi kaalumata asju ette

armastab mängida, vaba aega

kõne muutlik – lausub palju erinevaid, vastukäivaid asju

vahel valetab

näib väga puhtana, ent mitte just hügieeni kohapealt

teeb palju plaane

suur ego

 

KUKK

pärandused ei aita, kaotab kõik

suur ego

liigselt mõtetut loba

suur, tugev iha, kiindumus

väga sotsiaalne tüüp – pidevalt leiab uusi sõpru

mõnedest sõpradest saavad vaenlased

usub oma sõpradesse

armastab puhtust ja korda nii iseendas kui oma ümbruses

magab vähe

ei ole hästi teadlik toimuvast – teeb asju “pimedalt”, mõtlemata, teadvustamata

tavaline olek naeratav

jõukas – raha tuleb

pidevalt end korrastav – väga mures oma väljanägemise pärast

ei oma erilist tarkust

 

KOER

suur ego

keskmine viha

ei armasta omasid ega võõraid

kui tahab midagi ette võtta, siis ei saa keegi teda peatada – väga otsusekindel

kui tahab midagi ette võtta, siis ei saa keegi teda peatada – väga otsusekindel

ei oma salajast vara

vähe kahetsust/meeleparandust seoses elustiili, möödunud tegudega

kalduvus rahutusele ja tervisehäiretele – meel kütab end üles ja tuli sööb teda ennast

armastab liha

kiire kõnnak

suur iha

armastab väga reisida

üldiselt on meel ja loomus hea

kaotusi kannab väga hästi (seoses mõne halva sündmusega)

haritud inimesed armastavad neid

 

SIGA

ei oma tarkust, ent üldine vaimne selgus

armastab valikuta kõike süüa

temast tuleks hea joogi, sest ta silmis on kõik võrdsed nagu Milarepalgi

töökas, aeglane, püsiv, järjekindel töös

vähe sõpru

elus puudub eesmärk

pidev iha, soov millegi järele

keskmine jõukus

ei ole aus – valetab palju

heale vastab hea ja halvale halvaga

pidev halvakspanu

“must meel” – kalduvus negatiivsele mõtlemisele