Tiibeti meditsiini kalender 2022
Valminud on 2022 aasta Tiibeti meditsiini kalender. Selle aasta kalender tähistab 20 aasta möödumist tiibeti meditsiini praktiseerimisest Eestis. Kalendri kujunduse juures on kasutatud ka meil kasvavaid ja teada ravimtaimi; näidustuste osas on valdavalt kirjas need, mida kasutab tiibeti meditsiin. Kalendrit saab tellida minu käest Praegu on kalender soodushinnaga 5€.
NB! Punased kuupäevad on tiibeti kuukalendri päevad.
Tiibeti meditsiin on seotud tiibeti astroloogiaga. Astroloogia alusel määratakse patsiendile teraapiate teostamiseks parim aeg. Haigele rituaali sooritamiseks valitakse tema elujõu (srog) või hingejõu (bLa) päev. Enne tugevatoimeliste teraapiate või operatsioonide teostamist jälgitakse astroloogia abil patsiendi kaitseenergia liikumist kehas. Amuleti tegemiseks valitakse sobiv päev. Ja ka astroloogi nõustamisele minnakse heaendelisel päeval.
Tiibeti ajaarvamissüsteem põhineb kuukalendril, kuukalendri päevad ei ole aga võrdse pikkusega, kuna kuu ja päikese liikumise kiirus zodiaagis muutub. Mõned kuu päevad on päikese päevadest pikemad, mõned on lühemad. Seepärast algavad päikese ja kuu päevad erinevatel aegadel ega kattu täpselt. Kui nüüd kaks kuu päeva algavad ühe päikese päeva sees, siis see kuupäev kordub kaks korda; kui ühe päikese päeva jooksul ei alga ühtegi kuu päeva, jääb see päev vahele. Selle tõttu on tiibeti kalendris topelt ja puuduvad päevad.
Kalendri koostamisel on siin aluseks võetud üks kahest enamlevinud astroloogilisest süsteemist (Phug-pa), mis pärineb 15. sajandist (üks loojaist oli Phug-pa lHun-grub rgya-mtsho). Seda süsteemi kasutab nii gelugi, sakya kui nyingma traditsioon, samuti kalmõkid ning veidi muudetult ka mongolid, burjaadid ja tuvalased.
NB! Kuufaasid on toodud vastavalt tiibeti kuukalendrile, kus uue päeva algus ei ole mitte kokkuleppeline kl 00.00, vaid päev algab Jänese tunniga (kl 05.00) ehk sisuliselt päikese tõusuga.
Päikesevarjutuse (ka osalise) ajal positiivsete ja negatiivsete tegude tagajärjed mitmekordistuvad kümme tuhat kuni sada miljonit korda.
Kuuvarjutuse (ka osalise) ajal positiivsete ja negatiivsete tegude tagajärjed mitmekordistuvad seitse miljonit korda.
Kuukalendri 9., 19., 29. päev – soodsad ja heaendelised reisile minekuks
Kuukalendri 2., 8., 14., 20., 26. päev – ebasoodsad reisimiseks
Kuukalendri päevade seos juuste lõikamisega:
- lühike elu
- laim
- jõukus
- vooruslikkuse kasv
- jõukuse kasv
- meeleorganite selguse suurenemine
- kohtuasi
- pikk elu
- ligitõmbav energia
- suurenenud wang-tang ehk isiklik vägi
- intelligentsus
- vaesus
- eluea pikenemine
- heaolu ja jõukuse kasv
- heaendelisus
- takistused
- voorus
- kaotus
- eluea pikenemine
- jõukus
- haigusekartus
- riiete ja toidu rohkenemine
- heaolu ja jõukuse kasv
- õnn
- haigus
- hüvang
- õnn ja rõõm
- vaen ja riid
- halb toit
- negatiivsetest tegudest ja määritusest puhastumine
bLa-energia liikumine kuukalendri järgi
mehed
1 – vasak suur varvas (A)
2 – vasak sisemine pahkluu (AA)
3 – vasak sääremari (I)
4 – vasak põlvekapsel (II)
5 – vasak põlveõnnal (U)
6 – vasaku reie väliskülg (UU)
7 – vasak puus (E)
8 – vasaku neeru piirkond (EE)
9 – vasaku külje alumised roided (RI)
10 – vasak õlanukk (RII)
11 – vasaku käsivarre sisekülg (LI)
12 – vasak peopesa (LII)
13 – kaela vasak külg (O)
14 – vasaku kõrva pealne (OO)
15 – pealagi (AM)
16 – parema kõrva pealne (OO)
17 – kaela parem külg (O)
18 – parem peopesa (LII)
19 – parema käsivarre sisekülg (LI)
20 – parem õlanukk (RII)
21 – parema külje alumised roided (RI)
22 – parema neeru piirkond (EE)
23 – parem puus (E)
24 – parema reie väliskülg (UU)
25 – parem põlveõnnal (U)
26 – parem põlvekapsel (II)
27 – parem sääremari (I)
28 – parem sisemine pahkluu (AA)
29 – parem suur varvas (A)
30 – jalatallad (AM)
naised
1 – parem suur varvas (A)
2 – parem sisemine pahkluu (AA)
3 – parem sääremari (I)
4 – parem põlvekapsel (II)
5 – parem põlveõnnal (U)
6 – parema reie väliskülg (UU)
7 – parem puus (E)
8 – parema neeru piirkond (EE)
9 – parema külje alumised roided (RI)
10 – parem õlanukk (RII)
11 – parema käsivarre sisekülg (LI)
12 – parem peopesa (LII)
13 – kaela parem külg (O)
14 – parema kõrva pealne (OO)
15 – pealagi (AM)
16 – vasaku kõrva pealne (OO)
17 – kaela vasak külg (O)
18 – vasak peopesa (LII)
19 – vasaku käsivarre sisekülg (LI)
20 – vasak õlanukk (RII)
21 – vasaku külje alumised roided (RI)
22 – vasaku neeru piirkond (EE)
23 – vasak puus (E)
24 – vasaku reie väliskülg (UU)
25 – vasak põlveõnnal (U)
26 – vasak põlvekapsel (II)
27 – vasak sääremari (I)
28 – vasak sisemine pahkluu (AA)
29 – vasak suur varvas (A)
30 – jalatallad (AM)
Astroloogiliselt sobivad ja sobimatud päevad (püsib muutumatuna kogu elu)
Tiibeti loomaaasta,
mil oled sündinud |
bLa | Srog | gShed |
HIIR | kolmapäev | teisipäev | laupäev |
HÄRG | laupäev | kolmapäev | neljapäev |
TIIGER | neljapäev | laupäev | reede |
JÄNES | neljapäev | laupäev | reede |
DRAAKON | pühapäev | kolmapäev | neljapäev |
MADU | teisipäev | reede | kolmapäev |
HOBUNE | teisipäev | reede | kolmapäev |
LAMMAS | reede | esmaspäev | neljapäev |
AHV | reede | neljapäev | teisipäev |
LIND | reede | neljapäev | teisipäev |
KOER | esmaspäev | kolmapäev | neljapäev |
SIGA | kolmapäev | teisipäev | laupäev |
bLa – väga hea päev teraapiateks, meditsiiniliseks konsultatsiooniks (energia pöördub positiivseks); seotud kõige uue alustamisega, eriti mis puudutab tööd
Srog – sobiv, neutraalne päev teraapiateks ja meditsiinilisteks protseduurideks (energia pöördub positiivseks); seotud enam vaimse praktikaga
NB! rituaalide või tseremooniate läbiviimiseks haigele oleks hea valida tema bLa või Srog päev
gShed – ohtlik päev, “vaenlase planeet” – sel päeval vältida võimalusel operatsioone, tugevaid invasiivseid teraapiaid (energia pöördub negatiivseks)
Tiibeti astroloogia
Üldpõhimõtted
Juba böni traditsiooni ajal enne budismi õpiti Tiibetis 12 põhiõppeainet (rgyu Bhon Shepa Chan chu gNyi), millest kaks olid astroloogia ja meditsiin. Neid kombineeriti 5 elemendiga (puu, tuli, maa, metall, vesi), seletamaks universumi loomist ja hävinemist ning elusolendite eksistentsi.
Hiljem sai nii tiibeti meditsiin kui ka astroloogia mõjutusi hiina taoistlikust ja india vedade kultuurist ning budistlikust filosoofiast. 1957. aastal enne meie aega sündis astroloog Sa-bdag rLung-rgyal, kes õpetas tark nGonpo’d. Oma õpetaja juhtnööride järgi laiendas viimane astroloogilisi kalkulatsioone, võttes kasutusele 12 loomamärgi ja 5 elemendi kombinatsioonid. Ta seostas värvid 5 elemendiga: puu – roheline, tuli – punane, maa – kollane, metall – valge, vesi – must. Seejärel seostas ta need elemendid parkhade ja loomamärkidega.
1557. aastal enne meie aega sündis astroloog Ze’u Kong-phrul Chung. Ta võttis esmakordselt meditsiinis kasutusele ema – poja – sõbra – vaenlase suhte.
1197. aastal enne meie aega sündis kuulus astroloog Kongtse sphrul-gyi rGyalpo. Tuginedes oma astroloogiaalastele teadmistele ja oma nelja kõige andekama õpilase palvel koostas ta 357 traktaati gto, mdos, yas ja gljud rituaalidele, mille eesmärk on tasakaalustada elemendid ja leevendada 8 klassi deemonite ja jumaluste poolt põhjustatud kahjut.
417. aastal enne meie aega sündis Tiibeti I kuningas Nyatri Tsenpo. Tema valitsemisajal arenes ja õitses astroloogia laialt. Sel ajal tehti vaatlusi päikese lõuna- ja põhjapoolse liikumise kohta, vaadeldi tähti, lindude rännet, vihma, pilvi, tuult ja lund ning koostati 360-päevane päikesekalender – põhiliselt põlluharijate ja karjakasvatajate tarbeks.
Tiibeti astroloogia jaguneb kolmeks eraldi osaks:
1. sKar-rTzis – astronoomia; planeetide ja tähtede ning nädalate, kuude ja aastaaegade iseärasuste uurimine;
2. Byung-rTzis või Nag-rTzis – horoskoobid (tuleviku, meie elude jms ennustused), elementide astroloogia (vanim osa, pärineb
bönist üle 4 tuhande aaasta tagasi);
3. dbYangs-`Tshar – sügavuti peenenergiate ja planeetidelt tuleva energeetilise mõjutamise uurimine. On salajane õpetus ja seotud nii mineviku, oleviku kui tulevikuga. Shiva Sarodhaya Tantra (tekst 12. sajandist 4 peatükiga).
Tiibetis on astroloogia ja meditsiin koos eksisteerinud tuhandeid aastaid, nad on lahutamatud. Koos tuntakse neid kui “ravimise kunste”. Tõeline ja edukas ravitseja tiibeti traditsioonis on õppinud nii meditsiini kui astroloogiat, kuna keha on mõjutatav nii seest kui väljastpoolt. Astroloogia ja meditsiin saavad kokku Kalachakra Tantras, mis tõlgiti sanskriti keelest tiibeti keelde 1027. a Gyijo Lotsawa Dawai Woseri poolt. See tantra koosneb 3 osast: väline (s.o tiibeti astroloogia), sisemine ja salajane.
Kalachakra (Ajaratas) on tegelikult tiibeti budistlik jumalus, kes esindab üht valgustunud meele aspekti. Kalachakra pühitsus (wong-khor) oli väga salajane rituaal vanas Tiibetis. See kestab 12 päeva ning päädib jumaluse liivamandala näitamisega. Mandalat kasutatakse visualiseerimaks meditatsioonis astmeid valgustatusele. Seal on 722 jumalust (Kalachakra manifestatsioonid). Kalachakra koos oma kaaslanna Vishvamataga (Kõige Ema) sümboliseerivad tarkuse ja kaastunde ühinemist, mis ongi täielik valgustumine. Tänapäeval annab Tema Pühadus Dalai Laama Kalachakra pühitsust ka Läänemaailmas.
Tiibeti allikad väidavad, et India ei ole Kalachakra süsteemi kodumaa. See süsteem olevat jõudnud Indiasse umbes 60 aaastat enne sealt Tiibetisse toomist saladuslikult Shambala-nimeliselt maalt.
Tiibeti meditsiini kaks kõige põhilisemat teksti – Neli Tantrat (rGyud bZhi) ja Kalachakra Tantra väidavad mõlemad, et kõige aluseks on elemendid, ent väikese erinevusega. Meditsiinis on kasutusel ruum (Namkha), tuul (rLung), tuli (Me), vesi (Chu) ja maa (Sa); astroloogias puu (Shing), tuli (Me), metall (lCag), vesi (Chu) ja maa (Sa). Õhul ja puul öeldakse olevat omadus liikuda, ruum ja metall tähistavad mõlemad tühjust. Tegelikult on astroloogilised elemendid ehk energiad (Kham) jämedakoelisemad kui 5 meditsiinis kasutatavat elementi (Jung-wa). Energiate süsteemi kasutatakse tiibet pulsidiagnostikas, astroloogias ja hiina meditsiinis. Neid kahte süsteemi omavahel kokku panna ei saa.
Tiibeti astroloogia kohaselt ei saa inimese elu alguse mitte sünnihetkest, vaid 9 kuud varem, mil teadvus siseneb emaüska. Sündides loetakse laps juba aastavanune olevat. Ehkki astroloogilisest vaatekohast on sünni kuu, kuupäev ja kellaaeg tähtsad, sünnipäevi Tiibetis siiski ei tähistata. Inimese vanus muutub Losariga (tiibeti uus aasta), mis on suur püha kõigile.
Tavaliselt viivad tiibetlased lapse astroloogi juurde siis, kui see saab kahe–kolme aastaseks. Siis saadakse nõuandeid lapse tuleviku ja elukutsevaliku osas – kas temast saab munk, karjus, kunstnik, ärimees vm.
Tiibetlased usuvad väga tõsiselt astroloogiasse ja usaldavad ning järgivad täielikult astroloogi nõuandeid ning ennustusi. Astroloogiga konsulteeritakse lapse sündides, abiellumisel, surma aja teadasaamiseks ja ennustusteks järgmise elu kohta. Samuti millal võib lapsel esimest korda juukseid lõigata, kuidas ebasoodsatel aegadel või pereliikme surma korral käituda.
Elementide astroloogia kasutab 3 liiki sümboleid: 8 parkhat ehk trigrammi, 9 sMewat ehk maagilist numbrit ja 12 loomamärki. Neid omakorda kombineeritakse 5 elemendiga.
Parkhad on vanimad astroloogilised sümbolid; sMewad ja loomamärgid põhinevad parkhadel. Parkhad sümboliseerivad kasvamise ja kahanemise tsüklit, mis valitseb nii välismaailmas kui inimese sisemuses. See on kindel tsükkel kus, kui elemendid on harmoonias, toimub kasvamine ja harmoonia puudumisel kahanemine kuni lahustumiseni välja. Trigrammid on pärit iidsest böni kultuurist.
Astroloog kasutab sünniparkhat ütlemaks inimesele tiibeti nime, milliseid kive ja milliseid värve oleks tal hea kanda, jm. Igaaastaselt on parkhad juhtnöörid, milliseid rituaale sooritada, milliseid jumalusi tuleks lepitada, et elu toimiks vaimude ja jumalustega harmoonias. Sinu parkha seletab, miks sa oled näiteks teatud inimesega konfliktis. Võimalik, et teie parkhad omavahel ei sobi. Samuti annab ta nõu, milliseid tegevusi ei tasuks ette võtta. Näiteks hoolitse oma tervise eest. Kui sa teed aiatöid ja kaevad maad, häirid sa maajumalusi, kes on sinu käesoleva aasta parkhaga seotud. Tulemuseks kannatad teatud tervisehäirete käes.
Elementide astroloogia võeti Tiibetis üle böni usust, ent kuna ametlikult böni ei soositud, siis hakati väitma, et osa süsteemist pärineb Indiast, osa koguni Hiinast. Ometi on selles süsteemis palju sellist, mis on unikaalne just Tiibetile ja mida ei leidu kusagil mujal. Need teadmised väideti pärinevat ajalooliselt isikult Kongtse Phrulgyi rGyalpolt, keda budistid hiljem tunnistasid Manjushri (Tarkuse bodhisattva) kehastuseks. Kuna ta sündis aga 600 aastat enne Shakyamuni Buddhat, siis oli teda raske budistiks nimetada. Seepärast ei väidetud, et ta oli budist, ent ei tunnistatud ka seda, et ta oli bönpa.
Böni legend maailma loomisest (parkhade päritolust):
elementide puhtad osad ilmusid ruumina;
elementide ebapuhtad osad ilmusid maana;
kerkis mägi ühendamaks ruumi ja maad;
tekkis tuul mäe kivistest orgudest;
tuule liikumise läbi loodi tuli;
tuule ja tule kohtumine kutsus välja vihma;
tekkis puu tuule, tule, vee ja maa koostoimel.
Seda protsessi ja ühtlasi ka välismaailma sümboliseerib kuldne kilpkonn, kelle pea on suunatud lõunasse.
Tiibetis võeti 60-aastase tsükliga ajaarvamissüsteem kasutusele 11. sajandi algul. I tsükli esimene aasta vastab meie kalendri aastale 1027. Tsüklis esineb iga elemendi nimetus kaks korda (esimene mees- ja teine naisaasta) ning iga looma nimetus üks kord järjest. Tsükli teoreetiliseks algusaastaks loetakse Puu-Hiire aastat, et aga tiibetlased võtsid tsükli omaks Tule-Jänese aastal, s.o kolm aastat hiljem, siis peavad nad seda algusaastaks.
Nädalad on tiibeti kalendris samuti 7-päevased. Igale päevale vastab oma element ja taevakeha, mida kujutatakse kindla sümbolina. Nädalapäevadest esmaspäeva ja neljapäeva loetakse heaks, pühapäeva ja teisipäeva ebasoodsaks ning kolmapäeva ja laupäeva heaks saamiseks, mitte andmiseks.
12 loomaaasta üldiseloomustus
ROTT
mõtleb palju tulevikule
kaldub loomult kalkusele/karmusele
negatiivne mõtlemine
pidevalt tegevuses oma mõtetega, eriti öösel
vahel väga õnnelik (sel perioodil on vaimne praktika edukas)
õnnelikel aegadel võivad teised takistusi põhjustada
ei arvusta/mõista kohut võõraste üle – ainult pereliikmed, abikaasa, jm
liigne lobisemine ja keelepeks
ei ole eriti suuremeelne ega helde
keskendub väikestele ülesannetele, ei võta ette suuri asju
palju mõtetut lobisemist ja sihipäratut tegutsemist
PÜHVEL
meel väga selge, sügav, tugev
väga tugev, kinnine – nagu kivi; ei kuula ega arvesta nõuannetega
armastab magada
väljanägemiselt korratu
jäärapäine – raske ümber veenda, millekski sundida
ei ole eriti motiveeritud – ei tööta ega mõtle palju
sarkastiline vastuseks palvele teha tööd
alalõpmata hilineb, lükkab asju edasi – kaldub laiskusele
omab sisemist tarkust, ent ei kasuta seda konstruktiivselt
armastab toite ja söömist
meeldib puhata, nagu lehm külili keerata
TIIGER
heroilise loomusega
hea tarkus
suur ego
tugevad tunded
armastab kõvasti perekonda
väga hea käitumine ja esinemisviis
mõjuv kõne – selge, konkreetne, tähendusrikas
palju meeli – meel muutub tihti
armastab osta-müüa (kaupmees, ärimees)
armastab hasart- ja õnnemänge, täringumänge
KASS
enesekeskne, ei mõtle palju teistele, välismaailmale
suur armastus isa vastu
ei armasta ema – ei usu tema võimekusse aidata, toetada
alandlik, lihtne inimene, ei vaja omandit; kui kõht täis, siis on rahulolev
vajab kohest tänu, vaevatasu, heakskiitu – ei mõtle tulevikule
väike isu
osav, kaval
andekas
temperament karm/kalk
näib õnnelikuna, kõne on rõõmus, ent tihti on see vaid väline näitemäng
probleeme hammastega, kurguvalusid
kalduvus vee-elemendi haigustele
DRAAKON
ei ole tugev
aus, ei valeta
ei saa kuulsaks
ettevõtmistes pingutab vahelduva eduga, puudub püsivus
aeg-ajalt edukas, ent raiskab võimalusi
viha lühike, põleb kiirelt läbi ja unustab kiirelt
hea süda
tugev hääl
kergeusklik – jääb teiste juttu kergesti uskuma
alandlik
vähe haigusi, ent kui neid esineb, siis on need problemaatilised
MADU
loomult kuri
pikk viha
viha sütitab meele, paneb põlema omaenda raevust
tugev isiksus – keha, meel, iseloom, jne
kui ta ise ennast ei kahjusta, siis teised teda kahjustada ei saa
tugeva suuga – kõne terav, tihti raiuv või järsk
“must meel” – kalduvus negatiivsele mõtlemisele
tahab teha kõike omamoodi – ei nõustu kergelt teistega
kergemad mao ja maksa probleemid
suur patt
HOBUNE
“nagu ime” – väga hea inimene
töökas, usin, hoolas
ka tuhat halba asja ei saa teda kahjustada
ka tuhat halba asja ei saa teda kahjustada
keskiga väga õnnelik, väga hea aeg
armastab kuulata teiste jutte, uudiseid
meeldivad hobused, autod, mootorrattad jm kiirelt liikuvad esemed
armastab reisida
naudib mänge, mängimist
aitab teisi inimesi, eriti tööasjus
tugev kõne – väga hea ja selge
magab vähe
üldiselt on elu tasakaalutu – kas äärmuslikult üles või alla
KITS
ei räägi liiga palju
ei oma sisemist tarkust
tavaliselt kõhn
armastab süüa
ei saa teisi ei kahjustada ega abistada – ei aita ega takista
“valge meel” – väga hea, lahke, positiivne mõtlemine
väga vaikne inimene
ei ole toimekas – olekult lõdvestunud ja aeglane, laisk
armastab maakohti, põllumajandust, taimekasvatust
väga avatud meelega – ei ole konservatiivne
palju nn söögisõpru –s.o inimesi, kellega ta koos sööb, ent ei ole vaimseid sõpru, sügavat sõprust.
AHV
lühikese vihaga – äkitselt lahvatab ja kohe vaibub
meel sisemiselt väga arukas, mis ei pea aga väliselt tingimata näha olema
vähe jutukas
keha kerge ja aktiivne
meel ei ole tugev – kergesti hirmutatav
meel muutub kergesti nagu tuule käes liikuv rohi
veidi plaanitu, sihipäratu – võtab ilma läbi kaalumata asju ette
armastab mängida, vaba aega
kõne muutlik – lausub palju erinevaid, vastukäivaid asju
vahel valetab
näib väga puhtana, ent mitte just hügieeni kohapealt
teeb palju plaane
suur ego
KUKK
pärandused ei aita, kaotab kõik
suur ego
liigselt mõtetut loba
suur, tugev iha, kiindumus
väga sotsiaalne tüüp – pidevalt leiab uusi sõpru
mõnedest sõpradest saavad vaenlased
usub oma sõpradesse
armastab puhtust ja korda nii iseendas kui oma ümbruses
magab vähe
ei ole hästi teadlik toimuvast – teeb asju “pimedalt”, mõtlemata, teadvustamata
tavaline olek naeratav
jõukas – raha tuleb
pidevalt end korrastav – väga mures oma väljanägemise pärast
ei oma erilist tarkust
KOER
suur ego
keskmine viha
ei armasta omasid ega võõraid
kui tahab midagi ette võtta, siis ei saa keegi teda peatada – väga otsusekindel
kui tahab midagi ette võtta, siis ei saa keegi teda peatada – väga otsusekindel
ei oma salajast vara
vähe kahetsust/meeleparandust seoses elustiili, möödunud tegudega
kalduvus rahutusele ja tervisehäiretele – meel kütab end üles ja tuli sööb teda ennast
armastab liha
kiire kõnnak
suur iha
armastab väga reisida
üldiselt on meel ja loomus hea
kaotusi kannab väga hästi (seoses mõne halva sündmusega)
haritud inimesed armastavad neid
SIGA
ei oma tarkust, ent üldine vaimne selgus
armastab valikuta kõike süüa
temast tuleks hea joogi, sest ta silmis on kõik võrdsed nagu Milarepalgi
töökas, aeglane, püsiv, järjekindel töös
vähe sõpru
elus puudub eesmärk
pidev iha, soov millegi järele
keskmine jõukus
ei ole aus – valetab palju
heale vastab hea ja halvale halvaga
pidev halvakspanu
“must meel” – kalduvus negatiivsele mõtlemisele