Tiibeti traditsiooniline meditsiin

Tiibeti meditsiin on integreeritud tervishoiusüsteem, mis on hästi teeninud Tiibeti rahvasti läbi paljude sajandite ja ma usun, et see süsteem võib tänapäevalgi kogu inimkonnale palju kasu tuua. Me probleemiks on aga kommunikatsioon, kuna sarnaselt teistele teaduslikele süsteemidele, tuleb Tiibeti meditsiini mõista tema enese sõnastuses ja objektiivselt tehtud uuringute kontekstis.
Tema Pühadus Tiibeti 14. Dalai Laama

 

 

 

 

Ajalugu

Vanim teadaolev kirjalik materjal tiibeti meditsiini kohta on 3900 aastat vana tekst gSo rig ’Bum bZhi. Tollest ajast kuni esimese meditsiinikooli loomiseni Tiibetis kuningas Trisong Detseni ajal (krooniti 755. e.m.a) – s.o enam kui 2600 aastat – õppisid ja praktiseerisid tiibeti arstid meditsiini tolle raamatu alusel.

7.- 8. sajandil kaasajastas ja täiendas dr Yuthok Yonten Gonpo vanem ’Bum bZhi teksti ning see sai tuntuks uue nime all rGyud bZhi („Neli Tantrat“). Aastal 762 m.a.j asutas Yuthog esimese Tiibeti meditsiinikooli Menlungis Kesk-Tiibeti Kongpo maakonnas. Koolis tuli õppida 10 aastat, lõpetades sai arst tiitli vastavalt omadatud kraadile. Kõige kõrgem tiitel oli ’bum rams pa, mis vastab tänapäeva doktorikraadile; edasi rab jam pa, mis vastab magistrikraadile ning seejärel kachu pa ehk nn bakalaureuse kraad. Kõige madalam tiitel oli dura pa. Need tiitlid on kasutusel tänaseni. Koos ravimeetodite õppimisega koolitati arstiteaduse üli.pilastes selliseid omadusi nagu heatahtlikkus ja kaastunne.

8. sajandil elas Yeshe Tsogyal, keda tuntakse ka Suure Meistrina, kes oli esimene teadaolev naisarst Tiibetis.

11. sajandil viis dr Dagpo Lhaje esimest korda läbi autopsia.

12. sajandil täiustas dr Yuthog Yonten Gonpo noorem meditsiinilikaanonit rGyud bZhi, millest sai tiibeti meditsiini
fundamentaalne teos. See raamat on kasutusel ka tänapäeva Tiibeti meditsiinis. Dr Yuthog Yonten Gonpo seisukoht oli, et heaks arstiks saamiseks peab esmalt arendama arsti meelt (eetika, empaatia, altruism jm). Patsiendiga tegeledes ei kasuta arst mitte ainult oma füüsilist keha, vaid ka heatahtlikku ja siirast meelt. Yuthogpa keskendus sisemisele teraapiale – meele arendamisele läbi meditatsiooni, rituaalide, helide ning mantrate lausumise.

Grubchen uGyanpa (1230-1309) tõi tiibeti meditsiini raskemetallid ja kirjutas teksti elavhõbeda kasutamise kohta.

15. sajandil eristusid tiibeti meditsiinis kaks koolkonda – Chang ja Zur, mis eksisteerivad tänaseni. sTag Tshang Lozaba Shi Rab Rinchen (1405) koostas esimese meditsiinilise sõnaraamatu.

16. sajandil rajas dr Khung Chodrak taimeravi kooli.

 

Põhimõtted

Põhiline erinevus Tiibeti ja Lääne lähenemises meditsiinile seisneb selles, et Tiibetis on alati pööratud esmatähelepanu keha energiasüsteemile, alles seejärel füüsilisele aspektile. Läänes on aga vastupidi. Läbi meditatsioonipraktikate on tiibetlastel olnud võimalus põhjalikult oma keha tundma õppida ja nii on nad avastanud kaks energiat – kuuma (tsha wa) ja külma (grang wa).

Tiibeti meditsiini uurides puutume esmalt kokku järgmiste terminitega:

  • viis elementi (’byung wa lNga);
  • kolm energiat, mis on viie elemendi bioloogilised avaldused;
  • mehelik, naiselik, neutraalne (gdags e sribs).

Tiibeti filosoofia kohaselt koosneb kõik universumis viiest elemendist, milleks on ruum (Nam mKha’), õhk (rLung), tuli (Me), vesi (Chu) ja maa (Sa). Ei ole olemas midagi, mis koosneks millestki muust. Ruum on tühjus. Selles tekib liikumine ehk tuul. Liikumisest tekib kuumus ehk tuli. Tuli ja liikumine koos tekitavad auru, mille kondenseerudes tekib vesi. Tuule, tule ja vee koostoimel tekib sade ehk maa. See on loomisprotsess. Lahustumis- ehk suremisprotsess on täpselt vastupidine.

Isa seemnerakk ja ema munarakk koosnevad viiest elemendist ja nii on ka enesestmõistetav, et neist areneval inimkehal on sarnane loomus. Samamoodi on haiguse olemus sarnane kehaga, milles see end ilmutab, kuna ka haigus tekib samadest põhielementidest.

Needsamad viis elementi loovad kolm energiat: nn tuule (rLung), sapi (mKhris pa) ja lima (Bad kan). Tuule energia moodustub õhu elemendist, sapp tule elemendist ning lima vee ja maa elemendi kombinatsioonist. Ruumi element hõlmab kõike, sest ilma ruumita ei eksisteeri midagi. Tuul on liikuv, kerge, neutraalne, sapp on kuum ja lima külm.

 

 

Tervis ja haigus
Haigustel on esmased ja teisesed põhjused. Esmased on meie negatiivsed emotsioonid ehk meeleseisundid, millest igaüks on seotud vastava energiaga: iha, kiindumus (’dod tshags) on seotud tuulega; viha (She sDang) sapiga ja rumalus, tuimus (gTi mug) lima energiaga. Kuna need kolm emotsiooni peituvad igas inimeses, siis sellest tulenevalt on haigus potentsiaalsel kujul meis kõigis alati olemas. Psühholoogiline ja füüsiline tasakaaluseisund sõltuvad tuule, sapi ja lima loomulikust tasakaalust organismis. Teisesed põhjused, mis haiguse enamasti vallandavad, on aastaaegade ehk kliima mõjutused, provokatiivsed negatiivsed energiad (vaimolendid), vale toitumine ja vale eluviis või keskkond.

Diagnostika
Kasutatakse kolme põhilist diagnoosimise meetodit: vaatlus (keel, uriin ja meeleorganid), palpatsioon (pulss, keha piirkonnad, punktid) ja küsitlus (vallandav tegur, sümptomid, reaktsioonid).
Ravi
Inimesed jaotatakse seitsmeks tüübiks, igale tüübile sobib oma kindel toitumis- ja eluviis. Tervisehädade ilmnemisel korrigeeritakse esimeses järgus just neid kahte. Kui sellest abi ei leita, manustatakse mitmesuguseid taimse, loomse või mineraalse päritoluga ravimeid erinevates ravimvormides. Viimase vahendina rakendatakse välispidiseid teraapiaid, milleks on erinevad massaažid, moksibustioon, higistamisteraapia (nö saun), kupupanek, aadrilaskmine, hüdroteraapia, kuumad ja külmad kompressid, nõelravi, kirurgia ja muud ravivõtted.
oru-spacer

Yuthog Yonten Gonpo vanema biograafia

Tiibeti kuulsa kuninga Songtsen Gampo ihuarstil Lodro Shenyenil ja tema naisel Jomo Lodro Sangmol oli üks laps ja talle õpetati perekonna meditsiinitraditsioone, pulsidiagnostikat, toitumistavasid, ravimite valmistamist, moxat, aadrilaskmist ja teisi teraapiaid. Temast sai juba noores eas väga hea arst, lisaks läks ja õppis ta meditsiini ka teiste meistrite käe all. Ta oli kuningas Gungsong Gungtsani ihuarst.

Selle kuulsa Tiibeti ravitseja ja arsti nimi oli Dreje Gyagar Bazar. Dreje on tiitel, mis tähendab vaimude meistrit, kuna ta suutis tervendada ka vaimolendeid (deemoneid). Tema kodulinn on Todlung Kyidna, mis on imekaunis väike külake Tiibeti pealinna Lhasa lähistel.
Dreje võttis vastu palju patsiente üle terve Tiibeti ning tiibetlased pidasid teda oma aja kõige paremaks arstiks. Ta töötas väsimatult ja ravis haigeid vahetpidamata, aeg-ajalt külastades ka nähtamatuid olendeid. Oma õpilastele õpetas ta nii teooriat kui praktikat, enamus tema vabast ajast kulus aga vaimsete praktikatega tegemisele. Ühel päeval, mil Dreje oli parajasti üht koduvisiiti tegemas ja jõudnud sillani Todlungi jõel, astus tema juurde noor ja kaunis tütarlaps, paludes külastada oma isa. Dreje lausus: “vaimutüdruk, ma olen hõivatud oma patsientidega, ära palun sega mind minu töös”. Tüdruk aga palus: “Sa oled parim ravitseja nii inimeste kui vaimude maailmas; mu isa on tõepoolest halvas seisundis ning vajab kohest abi. Sul on nõnda suur kaastunne ja sa kohtled kõiki olendeid võrdselt, palun aita ka mu isa.”
“Kus su isa siis on?” päris talt Dreje. “Ta on selle suure kalju sees,” vastas tüdruk ja viitas suurele kivile kõrge mäe tipus. “See on liiga kaugel, et täna sinna jõuda, ma tulen mõnel teisel päeval.” Dreje mõtles, et ronimine mäkke selle kaljuni võtab liiga kaua aega. “Ära muretse, sa saad reisida minu salli abil,” teatas tüdruk kohe ja asetas oma kaelasalli maha. Astunud sallile, leidis Dreje end koheselt suure kalju sisemuses suures saalis. Saali tagaosas oli suur must mees, kes oigas valu pärast. Dreje küsis mehelt, mis teda vaevab ja too vastas: “ma olen kohalik kohavaim ja läksin põldudele tormi tekitama. Ent kahjuks juhtus seal olema üks vägev ngakpa, kes viskas minu suunas sinepiseemneid. Seemned tabasid ja haavasid mind.” Kohavaim avas rüü ja näitas oma kõhtu. Seepeale lausus Dreje: “ma võin su seekord terveks ravida, ent sa pead mulle tõotama, et ei kahjusta enam külaelanike põldusid.” Vaim tõotas tulevikus enam mitte halba teha. Dreje koukis seemned tema kehast välja ja pani haavadele ravimtaimi, mispeale kohavaim end koheselt palju paremini tundis. Ta oli ravi eest nii tänulik, et annetas Drejele palju hinnalisi esemeid.
Tütarlaps tõi Dreje tagasi tema teele ja lausus: “palun tule homme sillale tagasi, ma toon sulle kingitusi.” Järgmisel päeval läkski Dreje sillale, ent tüdruk välja ei ilmunud. Ta mõtles, et vaimud tavaliselt ei valeta ning jäi ootama. Varsti märkas ta jõel midagi ujumas, mis peatus silla juures. Ta laskus alla jõeni ja avastas suure võrgutäie iidseid kaelaehteid. Dreje mõistis, et see oli vaimutüdruku kingitus ja viis ehted koju. Võrk oli märg ja ta pani võrgu koos ehetega maja katusele kuivama. Kohalikud elanikud nägid, et nende doktori katus on täis kaelakeesid ning hakkasid teda kutsuma Kaelakeekatuse Yuthogiks. (Tib. gYuthog). Dreje jätkas reisimist kõikjal Himaalajas nii õppimise kui uurimistöö eesmärgil. Ta kohtas tarku nii inimeste kui mitteinimeste seas ning õppis erinevaid ravitsemise kunste ja meetodeid. Indias olles kohtas ta Nagarjuna energiakeha ning sai temalt mitmeid õpetusi loodusravi osas. Nagarjuna soovitas tal küsida õpetusi ka Meditsiini Daakini (tiib k Lhamo Dudtsima) ja Kaheksa Daakini käest.

Esmalt otsis ta daakineid kõikjalt, ent ei suutnud neid leida. Ühel päeval aga läks ta metsa ja märkas seal Meditsiini Daakinit ravimtaimedega tegelemas. Dreje palus temalt õpetust. Daakini küsis vastu: “kas sul on piisavalt kulda, et õpetust küsida?” Kulda Drejel aga ei olnud. Ta läks seda otsima. Külas kohtas ta noort tütarlast, kes temalt küsis: “kas sa oled arst? Tunned sa ravimeid?” Dreje vastas, et on arst Tiibetist. Tütarlaps palus terveks ravida oma isa, keda keegi pole suutnud aidata. Dreje läks nende koju isa ravima. Kui isa terveks sai, olid nad nii õnnelikud, et annetasid Drejele palju kulda. Dreje leidis, et nüüd on suurepärane võimalus annetada see kuld daakinitele õpetuse saamiseks.

Kohates taas Daakinit, kinkis Dreje talle kulla, Daakini lausus, et ei vaja Dreje kulda. Et see jutt oli vaid tema järelekatsumiseks ja et ta peab mõistma, et ei ole niisama lihtne saada hinnalisi õpetusi Daakinitelt. Seejärel andis Daakini talle Dudtsi Mentrengi praktika ja samuti Dudtsi Mendrubi. Dreje oli nii õnnelik saades kõik need Meditsiini Daakini õpetused ning naases nende tarkustega koju tagasi. Ta soovis neid õpetusi Tiibetis säilitada ja edasi anda.

Pikkadelt õppereisidelt naasnuna otsustas Dreje oma kodulinna paigale jääda ja abiellus printsess Gakyongmaga. Neile sündis poeg Yuthok Khyungpo Dorje, kes juba noorena paistis silma suure andekuse poolest ning omandas kõik oma isa tarkused, sealhulgas 5 elemendi teooria, diagnostikameetodid, pulsi lugemine ja uriinianalüüs, eluviisi ja toitumise alused, välispidised teraapiad ja haavaravi meetodid. Tehes vaimseid meditsiinilisi praktikaid, tekkisid tal nägemused Meditsiini Daakinitest ja Tarkadest. Sellest saati omas ta erilist raviväge. Ta võis näha patsiendi keha läbipaistvana kui klaaskuul ülevalt alla nii seest kui väljast. Ta töötas ja pühendas kogu oma elu ravimisele, abistamisele, annetades ravimeid ilma uhkuse või tagamõtteta. Ta pani kirja ka soovitusi tulevastele tiibeti arstidele.

Dreje Bazar oli rõõmus ja uhke oma poja teadmiste ning oskuste üle. Ta tegi pojale ennustuse, et nende perekonnaliin kestab mitmeid põlvkondi, et nad edendavad ning levitavad tiibeti meditsiini üle kogu Tiibeti ja abistavad loendamatul arvul inimesi. Yuthok Khyungpo Dorje abiellus Gyaza Chodoniga, nad olid õnnelik perekond. Ühel ööl nägi naine unes et , kus valge mees tuli tema juurde ning lausus: “sinu sees on Meditsiini Buddha, palun hoia teda hästi”. Sellest ta mõistis, et on rasedaks jäänud. Ahvi aasta ja ahvi kuu 10-ndal päeval kiirgus idast väga tugev valgus ja sisenes tema südamesse. Seejärel tulid tema juurde
paljud Meditsiini Daakinid, Kaitsjad ja Targad ning sõnasid, et Meditsiini Buddha peab varsti sündima. Ahvi kuu 15-nda päeva varahommikul sündis Tiibeti kõige vägevam arst. Taevas olid värvikad vikerkaared, ruumist tekkisid iseenesest valgused ja muusika – Tiibeti kultuuris on need kõige imalisemad märgid sellest, et reinkarneerunud on vägev bodhisattva. Beebi sündis kergesti, ilma komplikatsioonideta, sünnitus oli meeldiv kogemus ja nii osapooled kui pererahvas olid väga õnnelikud. Vanemad nimetasid lapse Yonten Gonpo`ks, teadmiste isandaks ning soovisid, et temast saaks vägev arst täiuslike teadmistega tiibeti meditsiinist, kes viiks edasi nende perekonnaliini.
Yuthogi lapsepõlv
Õnneliku ja rahulik lapsena oli vanematel teda lihtne kasvatada. Kolmeaastasena lausus ta ühel päeval: “tunnen kurbust, kaastunnet…”. Ema küsis, et kelle vastu. “Kõikide patsientide vastu (kes haiged on),” vastas poiss. Ühel teisel päeval hüüatas ta emale: “vaata taevasse!” Ema päris: “mis seal on? Ma ei näe midagi!” Yuthog seletas: “ma näen Meditsiini Buddha, Meditsiini Tarku ja Meditsiini Daakineid.” Sellest mõistis ema, et Yuthogil on nägemused Meditsiini Buddhast ja teistest olenditest.

Kui Yuthog oli 5-aastane, nägi ta ema und, kus Mahakala talle ütles, et Yuthog peab saama Dudtsi Mendrubi õpetusi ehk meditsiinialaseid vaimseid praktkaid. Kui ta rääkis sellest unest oma abikaasale, mõistis too, et aeg on küps lapsele õpetusi andma hakata ning andis talle praktikate ülekande. Sellest alates kogus poiss palju tarkusi ja tema meditsiinipraktika oli väga arenenud.

Viis aastat hiljem kutsus kuningas Mei Ag Tsom poisi Samye paleesse, kus toimus läbikatsumine koos teiste Tiibeti arstidega ning Yuthog näitas üles fantastilist tiibeti meditsiini tundmist. Kuningas pakkus talle ülemarsti kohta. Selles ametis tuli tal ravida mõningaid väga raskeid juhtumeid. Näiteks tuli halvatud mees ja palus Yuthogi abi. Katsunud pulssi, teatas Yuthog, et mees vajab venitamist. Ta venitas meest kuninga hobusega, mispeale too hakkas nii käima kui jooksma. Kõik olid šokeeritud Yuthogi nii täpsest ravist ja kuningas küsis talt, mis siis õieti patsienti vaevas. Yuthog vastas, et kuna patsient ei liikunud, olid ta kopsud
roiete küljes kinni, mis põhjustas nii hingamisprobleeme kui halvatust. Yuthog venitas ta lihaskonda ja kopsud hakkasid taas hästi toimima. Kuningas oli seda kuuldes väga üllatunud ning annetas Yuthogile oma hobuse koos sadulaga. Koju jõudes andis Yuthog hobuse vanematele.
Nende kodukülas oli Kungyuki nimeline arst, kes oli väga kade nii Yuthogi kui tema isa peale. Selle arsti tütrel oli midagi lahti suguorganitega, ent isa ei suutnud tütart ravida. Tütre ema soovitas minna Yuthogi jutule, ent isa väitis, et too on asjatundmatu arst ega suuda ravida neid haigeid, kellest temal endal teadmised üle ei käi. Tütre seisund aga aina halvenes. Viimaks andis ta siiski tütrele nõusoleku Yuthogit külastada. Katsudes tüdruku pulssi ja vaadates uriini teatas Yuthog, et haigus ei ole mitte tõsist laadi. Ta andis tüdrukule üht pulbrit sisse hingata, mispeale too kohe tugevasti aevastas ja tema tupest vupsas välja tükike
mädanenud redist. Yuthog soovitas tüdrukule hakata elama normaalset suguelu. Tüdruk tervenes täielikult ning ka tema isa hakkas Yuthogisse uskuma ning teda ja tema erilisi võimeid austama.

Kui Yuthog oli 15-aastane, kutsus kuningas Trisong Detsen ta paleesse oma silmahäda ravima. Yuthog teatas, et siin võib olla tegemist tõsisema probleemiga, et kuningal tuleb olla ettevaatlik, kuna tegemist võib olla toksilise kasvajaga tema organismis. Kuningas oli mures ja päris, kuidas selle teket vältida. Yuthog soovitas teha iga päev massaaži, mida ta kuningale ka tegi, puutumata kordagi ta silmi arvates, et ta käed pole selleks piisavalt puhtad. Ja ühes selle raviga paranes ka silmahäda.

Olles Samye kloostris, külastas Yuthog kuulsat ngakmod, kelle nimi oli Tokpai Randrol. Ngakmo ütles talle: “sa oled Meditsiini Buddha emanatsioon ja kõik, kell on sinuga mingigi kontakt, sünnivad ümber Meditsiini Buddha Ilma. Ta päris ka Yuthogi vaimsete praktikate kogemuste kohta ning oli rõõmus nendest kuuldes ja andis Yuthogile daakinite praktika.

Edasised õpingud teistes Aasia riikides

25-aastaselt oli Yuthogil ühel päeval nägemus noorest tüdrukust, kes ütles: “doktor Yuthog, sa pead minema Indiasse. Mispeale Yuthog otsustaski Indiasse reisida. Kuningas aga teatas, et ta peab jääma Tiibetisse. Yuthogi soov oli siiski omandada rohkem meditsiinialaseid teadmisi ja ta läks Indiasse. Padmasambhavalt sai ta mantra kaitse ja meditsiini kaitse ning ta rändas Indiasse esimest korda. Teel kohtas ta Nepaali arsti Bhanashilahat, kes kutsus teda Nepaali. Youthog peatuski Nepaalis mõne aja ja külastas arsti patsiente. Seal õppis ta ka nepaali meditsiini tundma. Samuti kohtas ta seal kuulsat tiibeti tõlkijat Berotsanat, kes ütles, et Yuthog peab õppima meditsiini Chandra Deva juures. Yuthog õppis Indias kolm aastat ja teel olles veel ühe aasta. Ta naases Indiast paljude uute teadmistega. Tiibeti kuningas oli väga õnnelik ja tervitas Yuthogi tagasitulekut uhkel moel. Yuthog rakendas oma uusi teadmisi tiibeti patsientidel väga heade tulemustega.
Kui Yuthog oli 35 aastat vana, tuli unes tema juurde valge mees ja lausus: “Yuthog, mine Indiasse!” Yuthog mõistis, et tal tuleb minna Indiasse teistkordselt. Seal kohtas ta seekord 101 India arsti ja õpetlast, õppides neilt ja vahetades nende kõigiga oma teadmisi, mispeale tema tarkus kasvas suuresti. Tagasi tulles õpetas ta üheksat tiibeti õpetlast ja paljusid teisi. Harilikult andis ta üldist meditsiiniõpetust päevasel ajal ja öösel õpetas ta Dharma õpetusi. Yuthog andis väga detailse selgituse arura taime kohta ja viis koos oma õpilastega esimest korda läbi väga erilise elavhõbeda praktika koos ainete ja mantratega. Sel ajal haigestus Khache kuningas luuvalusse ja Yuthog andis talle nõu võtta elavhõbeda pille. Need tervendasid kuninga täielikult. Ta oli nii õnnelik ja annetas Yuthogile palju pärleid ja muid kalliskive. Seepeale andis Yuthog sügavuti õpetusi elavhõbeda ravimite kohta.

Tagasi saabus ta ühe aasta pärast, olles lisaks teel kaheksa kuud. Tulles tagasi, läks Yuthog Drak Yerpasse ja tegi Padmasambhava koopas 5-päevase retreadi. Koopas olles sai ta nägemuse Lhamo Dudtsimalt, kes talle teatas, et nende perekonnaliin kestab ja et tulevikus tuleb uus Yuthog. Oma õpilastele rääkis ta detailselt oma perekonnaliinist nii minevikus kui tulevikus. Mõned õpilased küsisid Yuthogilt meditsiinialast vaimset praktikat. Yuthog teatas, et meditsiiniline v.eülekanne pikendab inimeste elu. On olemas kolm erinevat väe ülekannet – pikk 120, keskmine 90 ja lühike 10. Ta rääkis neile ka pulsi meditatsioonist koos 8 Meditsiini Daakiniga ja kolme Targaga. Selle praktika jaoks tuleb esmalt sooritada baaspraktika, saada meditsiiniline pühitsus ja meele õpetusse sissejuhatus. Seejärel andis ta oma õpilastele need õpetused ja sõnas, et neid tuleb praktiseerida ning tulevikus õpetada ka teistele.

Nepaali kuningas oli haige ja kutsus Yuthogi ennast ravima. Kui Yuthog oma inimestega sinna läks, kohtas ta Nepaali arsti Shri Sanghat. Yuthog katsus kuninga pulssi ja teatas, et tegemist on külma tüüpi haigusega. Ent Shri Sangha väitis, et kuninga seisund on kuum, mitte külm ja andis kuningale nõu hoiduda neljast mürgist: päikesevalgus on mürk nahale, sool on mürk luudele, alkohol on mürk lihastele ja seks on mürk kehale. Yuthog lausus kuningale seepeale, et kui sa nendest neljast täielikult loobud, läheb su organismi tasakaal veelgi rohkem paigast ära. Et kord oli üks joogi, kes neid nelja mürki vältis ja jäi seepeale väga haigeks. Ja Tara soovitas tal neid mürki kasutada, mispeale joogi tervenes. Shri Sangha teatas, et ta ei usu seda juttu. Seepeale läksid nad koos ühe kuulsa nepaali targa juurde järele küsima, kellel on õigus. Tark kostis, et õigus on Yuthogil ja kuningas tervenes Yuthogi ravi läbi. Shri Sangha oli üllatunud Yuthogi ravijateadmiste üle ja hakkas tema juures õppima. Kohalikud kutsusid teda seepeale Nepaali teiseks Yuthogiks.

38-aastasena reisis Yuthog kolmandat korda Indiasse ja jäi sinna neljaks aastaks, olles teel vaid kaheksa päeva. Vahepeatusena peatus ta kuus kuud Nepaalis, kus õppis tantristlikke õpetusi ja dzogcheni ja mahamudrat ja muudki Parbahati käest. Indias olles sai ta nägemuse Meditsiini Buddha Puhtast Maast ja sai Buddhalt õpetusi. Ta jooksis ära prostituutide eest. Ühes mittebudistlikus külas päris hindu õpetaja, mis usku ta järgib ja Yuthog lausus, et on võtnud varjupaiga buddhadharmasse. Seepeale võeti Yuthog kinni ja visati mürgij.rve, Yuthog muutis järve aga tuleks. Siis püüti teda sandlipuu tules põletada, kuid ta muutis tule veeks. Teda rünnati nüüd paljude relvadega, kuid Yuthog muutis relvad lilledeks. Hindu õpetaja tahtis nüüd Yuthogiga väidelda, Yuthog võitis debati. Hindu õpetaja saatis tema juurde paberist hobuse, Yuthog kujustas tule ja põletas hobuse ära. Hindu õpetaja muutus linnuks ja lendas minema, Yuthog muutus aga kotkaks ja ajas teda taga. Selle India meistri nimi oli Mawa Dame. Mawa Dame muutus kalaks, ent Yuthog muutus röövkalaks ja püüdis hindu õpetaja kinni. Seepeale ei teadnud Mawa Dame enam, mida teha ja otsustas hakata budistiks.

Yuthog kohtas meister Mewangi ja õppis tema juures erilist meditsiinilist teksti, saades ka erilisi meditsiinialaseid nõuandeid. Yuthog õppis ka Nalanda kloostris. Shungche meistri juures õppis ta astroloogiat ja astronoomiat. Ja kui ta tuli Indiast tagasi, siis kõik tema tiibeti õpilased ja patsiendid tervitasid teda.

Esimene meditsiinikeskus Menlungis
Kongpo asub Kesk-Tiibeti idaosas ja on tuntud oma väga hea kliima ja looduslike ravivate ressursside poolest, nagu metsikud taimed, lilled, mineraalid ja soolad. Seal elab ka palju metsloomi. Selle paiga annetas kuningas Trisong Detsan Yuthogile meditsiinialaseks tegevuseks. Menlung on ühe väiksema piirkonna nimetus Kongpos ja Yuthog rajas sinna oma elukoha. 42-aastasena viis Yuthog läbi kolmenädalase retreadi Menlungis. Viieteistkümnendal päeval nägi ta valget valgust ja selle valguse keskel oli Meditsiini Buddha, ümbritsetuna paljude teiste Buddhade poolt. Nad andsid Yuthogile õpetusi ja tegid ennustusi.
Alates Menlungi kanti elamaasumisest, päevasel ajal õpetades ja öösiti mediteerides, võttis ta patsiente vastu iga kell. Ühel päeval tuli üks tütarlaps, pakkus Yuthogile kalliskive ja palus külastada oma õde. Yuthog küsis tütarlapselt, kes too on. Too vastas, et on Naga-tüdruk ja et ta õde on haige ning kutsus Yuthogi endale külla. Yuthog lausus, et ei suuda ravida Nagasid, ent tütarlaps vastas, et sa suudad ravida kõiki olendeid, nagu su vanaisagi ja palun ravi meie õde terveks. Seejärel päris Yuthog, kuidas ta Nagade juurde saab. Tütarlaps näitas talle peeglit, mis viis nad hetkega Nagade Ilma. Seal ootas väga ilus, ent haige tüdruk. Yuthog teadis tema haiguse põhjust, kuna inimesed saastasid vett ja sellest Nagad haigestusid. Ta tegi tütarlapsele safranivee dušši, andis mõned ravimid ja viis läbi mõned rituaalid. Sellega oli Naga terveks ravitud. Ta annetas Yuthogile päevavarju. Veel annetasid nad kalliskive ja peegli. Sellest peale kutsusid inimesed teda Yuthogiks päevavarjuga. Ta sai väga kuulsaks pärast Nagade juurest naasmist, paljud patsiendid ja õpilased tulid teda otsima. Ta kirjutas ja õpetas paljusid inimesi.
48-aastasena lõpetas ta Nelja Tantra kirjutamise ning kirjutas ühtlasi mitmeid teisi tekste, kasutades neid õpikuna oma õpilaste seas. Viiekümneaastasena oli tal 300 õpilast ja ta õpetas neile Nelja Tantrat. Nad saavutasid erineva õpetatuse astme ja Yuthog õpetas neid, kuni sai 65-aastaseks. Tema süsteemis doktorikraadi tarvis pidi õpilane lõpetama Nelja Tantra Somaranza Dütsi Bhumpa (Nektari Vaas) kaheksa haru ja selle kommentaari ning suulise ülekande. Magistrikraadi tarvis Neli Tantrat, 9 Tiibeti arsti teksti ja Somaranza ja Nektari Vaasi. Tavaarstiks saamiseks pidi läbima Nelja Tantra tervikliku õpingu ning lihtarstiks
saamiseks Juure Tantra, Teise tantra ja Lõpu Tantra.
Yuthog rajas Kongpo Menlungi Tanadugi Meditsiinikooli, kus tal oli tuhat õpilast, keda kõiki ta õpetas. Ta sai küllakutse ka Hiina kuningalt ning läks ja ravis terveks paljud haiged hiinlased, sealhulgas ka nende kuninga.
Ühel päeval, kui Yuthog tegi Dudtsi meditsiinipraktikat, tuli tema juurde üks tütarlaps ja ütles: “mine Oddiyanasse!” Yuthog läkski sinna ja kohtus Padmasambhavaga. Inimesed hakkasid teda pidama bodhisattvaks, kuna ta oli käinud kolm korda Indias ja ühe korra Oddiyanas. Nad tulid teda proovile panema. Yuthok teadis, et teda jälgitakse ja muutis oma keha vikerkaareks ning inimesed teda üles ei leidnud. Nad arvasid, et äkki on Yuthog ära surnud. Ent siis näitas Yuthog end neile ja lausus, et nüüd on ta keha kui valgus või kui vikerkaar.
Yuthog ehitas esimese tiibeti meditsiini õppekeskuse Kongposse, mida kutsuti Menlungi gonpa Tanadug. Yuthog õpetas seal iga päev. Ühel ööl tuli punane mees ja kutsus teda koopasse Amdos praktiseerima. Seda oli väga raske leida, ent lõpuks tegi ta seal 6-kuulise retreadi. Seejärel läks ta Lachi lumistesse mägedesse, kus kohtas palju metsloomi. Ent tema kaitsjad kaitsesid teda ohtude eest. Kõik oli seal lund täis. Ta tegi kolm nädalat tummo praktikat ja pärast seda oli kogu lumi tema ümbert ära sulanud. Selles kohas koopas peatus ta kolm kuud. Pärast aga mediteeris järjest kolm aastat ja kolm kuud.
Yuthog külastas oma kodulinna Todlungkyinat. Kõik inimesed olid nii rõõmsad teda nähes ning annetasid talle palju toitu. Yuthog sõnas, et ta ei söö liha ega joo alkoholi. Ta õpetas neile ganapujat ja rääkis, et ilma tõeliselt stabiilse meditatsioonibaasita ei tohiks keegi süüa liha ega juua alkoholi. Paljudel tema õpilastel ja patsientidel oli vahetu kontakt Yuthogiga ning nad küsisid temalt palju küsimusi. Yuthog vastas neile lahkelt ja täpselt nii, et kõik tema õpetusega rahule jäid.
Yuthog keskendus eriti vaimsetele praktikatele, et õpilasi arendada. Seejärel pöördus Yuthog tagasi oma meditsiinimaale Kongpo Menlongi, kus inimesed olid samuti rõõmsad teda kohates ja Yuthog ravis neid nende palvel. Yuthog tegi pika retreadi Yasangi mäel, kus tal oli nägemus Rahulast. Rahula annetas talle meetodi ja ravi Rahu provokatsioonide vastu ning andis ühtlasi lubaduse, et ta kaitseb Yuthogi õpetust. Pärast läks Yuthog Lhasasse palverännakule ja tegi sada tuhat ringi ümber Chokhangi templi, seejärel läks tagasi Kongposse. Ta sai ühelt Daakinilt õpetuse, kuidas ravida marutaudi. Selle õpetuse saamiseks pidi ta demonstreerima oma võimeid. Näiteks visati ta jõkke, maeti maa alla, teda põletati ja lõigati mõõgaga ning visati järsakust alla. Ent tema illusoorne keha ei kahjustunud ühegi sellise välise rünnaku läbi ja inimesed mõistsid, et ta on saavutanud vikerkaarekeha.
85-aastasena abiellus Yuthog Dorje Tsomoga ja neil oli kolm poega. Yuthog rändas koos 250 inimesega Ngarisse Tiibeti lääneosas. Ta ravis paljusid inimesi ravimite, mantrate, kujustamise ja muu läbi. Selles piirkonnas elas hea arst Thuchen, kes aga oli kade Yuthogi peale. Ta käskis ühel oma õpilasel minna ja kontrollida Yuthogi teadmisi. Õpilane läkski Yuthogi juurde ja küsis temalt, mis on hea ravim. Yuthog vastas, et mürk. Õpilane oli üllatunud Yuthogi tarkusest ja otsustas tema juurde jääda, et rohkem õppida. Ent tema õpetaja sai sellest teada ning oli õnnetu ja kasutas musta maagiat Yuthogi vastu. Yuthog ütles õpilasele, et ei ole vaja muretseda musta maagia pärast, kuna kõik on illusioon ja unenägu. Ja kui sa suudad seda mõtet enda meeles kindlana hoida, siis must maagia sind ei kahjusta. Ent õpilane tahtis siiski
midagi kaitseks teha, mispeale Yuthog õpetas, kuidas kaitsta end maagia rünnakute vastu ja need rünnakud neid ei kahjustanud.
Yuthog läks Sacha piirkonda ja mediteeris Manjushri koopas. Ta andis õpetust Kongchok Gyantsenile tiibeti arsti õige käitumise kohta ja rõhutas eriti, et seda tööd tuleb teha kaastundega.
Yuthog läks koos oma õpilastega Hiina Wuthai mäele palverännakule. Neid tabasid tugev vihm ja lumi, ent Yuthog ei kaotanud teed ja jõudis koopasse, kus tal oli nägemus Tarast, kes andis talle meditsiinidharma õpetusi.
Tagasi tulles Hiinast, kohtas Yuthog ngakmod Chayul`ist nimega Damey Mentsun. Naisterahvas rääkis, et ta isa suri, kui ta oli viieaastane, ent isa oli arst ning ta oli õppinud isa käest meditsiini. Ta palus Yuthogilt rGyud bZhi (Neli Tantrat) õpetust. Yuthog lausus, et neid naisi ei ole palju, kes õpivad tiibeti meditsiini ja kuna sinus on olemas nii kaastunne, tarkus kui tahe, siis pead sa hästi õppima. Naisterahvas järgis Yuthogit ja küsis temalt ka vaimset õpetust, mispeale Yuthog õpetas talle Meditsiini Daakini praktikat. Ta käskis tal praktiseerida igal hommikul ja hoiduda laiskusest ja liigsetest ihadest ning teha kõike positiivse meeleseisundiga. Damey Mentsunist sai Yuthogi kõige tähtsam naisõpilane.
Yuthog läks koos mõne õpilasega Dagposse, kus andis õpetust diagnoosimise kohta. Seal märkas ta palju jahi- ja kalamehi, röövleid ja vargaid ning see tegi Yuthogi väga kurvaks. Ta palvetas Meditsiini Buddha poole ja palus inimesi loomade tapmine lõpetada. Tulnud tagasi oma maale, andis ta meditsiini ülekanded oma kolmele pojale ja läks siis isiklikku meditatsiooni retreati, kus ta koos oma naise Dorje Tsomoga külastas nirvaanat. Kõik tema lapsed ja õpilased olid üllatunud tema reisist nirvaanasse.
Yuthog läks läbi oma vaimsete praktikate Meditsiini Buddha Puhtale Maale ja sai seal ravimeid ja õpetusi Meditsiini Buddhalt. Koos oma naisega läksid nad ka Oddiyanasse, kus kohtasid Guru Padmasambhavat. Ühel päeval andis Yuthog palju õpetlikke juhtnööre kõigile oma õpilastele ja läks palverännakule Tsangi piirkonda, kus andis vaimseid õpetusi. Eriti keskendus ta nõuannetes arstidele. Seejärel läks Yuthog palverännakule Kailashi mäele, ravides teel terveks palju haigeid inimesi. Ta käis ka Nepaalis, kus samuti andis õpetusi ja ravis mitmeid inimesi. Ta ravis näiteks terveks ühe väga tõsise peavigastuse, mispeale kõik arstid väga üllatunud olid ja väitsid, et nende meelest oli see patsient surmale määratud.
Saja-aastasena õpetas ta Meditsiini Daakini õpetusi.
Olles 110 aastat vana, andis ta Dudtsi Mendrubi vereülekande, mille käigus torma sulas valguseks ning muutus väga maitsvaks. Siis sai ilmaruum äkitselt täis valgust ja Yuthog kutsus kohale kõik Buddhad ja Meditsiini Targad ja Daakinid, keda kõik kohalolijad nägid avasilmi.
Ühel päeval küsis ta õpilane Palden Lhundrub Yuthogilt, mitu raamatut too on kirjutanud ning Yuthog vastas, et on kirjutanud umbes 30 raamatut meditsiinist, astroloogiast ja vaimsetest praktikatest. Ta andis meele õpetusi vastavalt Rigpai Ralkor Nga`le.
120-aastaselt kirjutas ta oma viimase meditsiinialase raamatu Nyamtig Thongba Dontan. Yuthog andis viimase õpetuse oma kõigile õpilastele ja lausus, et lahkub nüüd Meditsiini Buddha Puhtale Maale, kus jätkab oma tegevust.
Roti aasta Ahvi kuu 15-ndal päeval võttis ta koos oma naise Dorje Tsomoga vikerkaarekeha. Nende kehad sulandusid valguseks ja vikerkaareks, kostusid loodushelid, maapind liikus, tekkisid viievärvilised valgused, taevas oli selge ja lillevihma sadas kolm kuud järjest – need on kõrgeima realisatsiooni märgid. Yuthogi kolm poega ja kõik õpilased ehitasid vabanemise stuupa ja Buddhade kujusid Yuthogi mälestuseks.
 oru-spacer

Yuthog Yonten Gonpo noorema biograafia

Kolmeaastase lapsena tavatses Yuthog arsti mängida teiste lastega koos olles: ta katsus pulssi ja uuris uriini, määras ravimtaimi ja kivimeid, mida kasutatakse farmakoloogias. Kaheksaaastasena hakkas ta õppima meditsiini oma isa käe all ning budistlikku filosoofiat, kunste, keeli ja muid õppeaineid teiste õpetajate juures, omandades laialdasi teadmisi kõiges, mida ta õppis.

Ühel ööl neljateistkümneaastasena nägi ta und jumalannast nimega Drupa’i Lhamo, kes tuli tema juurde sinisesse riietatuna, hoides käes nektarit täis vaasi. “Meditsiini Buddha”, ütles ta, “saatis sulle selle nektarit täis vaasi. Palun joo ära see nektar.” Kui poiss nektari ära jõi, muutus ta keha puhtaks ja läbipaistvaks kui kristall. Seepeale tegi jumalanna järgmise ettekuulutuse: “kahe aasta pärast puutud sa kokku Nelja Meditsiini Tantraga. Need Tantrad võimaldavad sul tuua kasu paljudele olendeile.” Ärganuna tollest unest, tundis Yuthog end äärmiselt õnnelikuna. Sellest poisist pidi saama üks kõige kuulsamaid tiibeti arste ja vaimseid meistreid, Yuthog Yonten Gonpo. Ta sündis Goshi Rethangi külas Lääne-Tiibetis 1126. aasta viimase suvekuu kaheksandal päeval. Tema isa oli Khyungpo Dorje ning ema oli Pema Oden. Päev pärast jumalanna Drupa’i Lhamo unenägu, tuli tema juurde geshe nimega Roton ja palus ravida oma tõsiselt reumaatilisi jalgu. Yuthog ravis teda edukalt. Hiljem rändas Roton Kesk-Tiibetisse, kus elas kaks aastat. Seal jäi ta pahaloomulisse haigusesse, mida ta küll püüdis ravida erinevate meetoditega, ent edutult. Vaid kuulsa Kesk-Tiibeti arsti Upa Dardraki abi läbi probleem viimaks lahenes. Roton sai teada, et Upal olid Nelja Meditsiini Tantra ülekanded ning ta õppis tema juures Nelja Tantrat ja selle kommentaare. Upalt sai ta ka Meditsiini Jumalanna praktika kolm traditsiooni ja loa teha Nochin Shangloni praktikat, kes on tiibeti meditsiini ja arstide spetsiaalne kaitsja. Naasnud Lääne-Tiibetisse leidis Roton, et on õige õpetada Yuthogile Nelja Tantrat, kuna Yuthog suudab neid õpetusi säilitada ja edasi anda. Roton ja Yuthog arutlesid Nelja Tantra üle ja meditsiini teemal, mis sealt seest puudusid. Kuna Roton ilmutas märkimisväärseid teadmisi, veenis see Yuthogit tema käe all Nelja Tantrat õppima. Mõnda aega hoidis Yuthog Nelja Tantra teadmisi vaid enese teada, ega õpetanud neid teistele.

18-aastasena reisis ta esmakordselt Indiasse. Indias Kuda’i Lingis olles kohtas ta Daakini Mandaravat ning sai temalt Shanglon Nakpo Tantra. Seejärel liikus ta edasi Varanasisse, kus õppis Kaheksaharulist Ravikunsti, Somaradzat, ja teisi meditsiinialaseid kirjutisi. Tseilonil, Raisakotka Tipul ja teistes India piirkondades õppis ta sügavuti traditsioonilist meditsiini ja ühtlasi budistlikku filosoofiat.

Tiibetisse naases ta 21-aastasena ja pühendus kliinilisele tööle ning meditsiini õpetamisele oma õpilastele. Ent 31-aastasena nägi ta ühes selguse seisundis und, kus jumalanna Dutsima talle nõu andis veelkord Indiasse reisida, mis olevat väga tähtis tema tulevase tegevuse jaoks teiste inimeste hüvanguks. Ta järgis unes saadud nõuannet. Indias õpetas teda Tarkuse Daakini Mandarava, kes andis talle Kaheksaharulise Ravikunstiga seotud Seitsmekümne Viie Tantra ülekanded. Ta omandas erakordselt sügavad tantristlikud realisatsioonini viivad õpetused,niinimetatud daakinite südameveri ja sai prohvetlikud märgid seoses selle õpetuse levitamisega. Hiljem sai see eriline õpetus tuntuks kui Yuthok Nyingthig, Yuthogi Õpetuse Varjatud Olemus.
Tagasi Tiibetisse jõudnuna sai temast teistest peajagu kõrgem arst ja vaimne õpetaja ning ta sai tuntuks nime all Yuthog Yonten Gonpo või Yuthog Kõikide Omaduste Isand. Ta koostas tekste, nagu Kaheksaharulise Ravikunsti Lühike ja Laiahaardeline Olemus, Pulsi Katsumine, Kolm Meditsiini Käsikirja, Väike Tantra, Õpilaste Meditsiinialased Kogemused ja kaks kommentaari Nelja Meditsiini Tantra kohta ning 18 täiendust Neljale Tantrale. Kõik oma õpetused ja kirjutised andis ta tervikuna üle oma peamisele õpilasele Sumton Yeshe Zungile, ent tegelikult oli tal peaaegu kolmsada realiseerunud õpilast.

Ühel päeval kutsus Yuthogi enda juurde Lääne-Tiibeti kuberner. Kuberneri juures õpetas ta 4 kuud meditsiini, samuti budistlikku kesktee filosoofiat ning dzogcheni ehk enesetäiustamise süsteemi. Ta andis ka hulga v.eülekandeid, sealhulgas Meditsiini Buddha, Rahumeelsed ja Raevukad Jumalused, Hevajra, Vajra Kilaya, Meditsiini Kaitsjad, Meditsiini Targad. Nendel õpetustel ja v.epühitsustel osalejad nägid Yuthogit erinevates vormides, mõned kui joogit, mõned kui tarka, mõned kui vägevat õpetlast vikerkaare keskel, lõhnavate parfüümide ja muusikaga. Värskeid kuldseid arura vilju sadas tund aega taevast kuberneri residentsi müüride vahel. Inimesed tormasid kakeldes arurasid püüdma. Yuthog lausus, et kui inimesed ei oleks häirinud oma ahnusega Meditsiini Jumalannat, oleks sadu kaasa toonud ka teisi erilisi ravimeid.

Kui Yuthogi südameõpilane Sumton Yeshe Zung küsis nende eriliste märkide tähenduse kohta, seletas Yuthog, et märkidel on kolm tähendust: väline, sisemine ja salajane. Välise märgina näitas see, et ei Indias ega Tiibetis ole kedagi, kelle teadmised oleksid võrreldavad Yuthogi omadega; sisemise märgina näitas see, et ta on saavutanud kaheksa erilist väge (kiirkäimine jt); salajase märgina tähendas see, et ta on samane kõikide buddhade lõputute mandalatega. Ka näitasid need märgid, et ta on Meditsiini Buddha, Padmasambhava, Ashvagosha, Padampa Sangye, Virupa, kuulsa arsti Kyebu Mela ja Tiibetis Srongtsen Gampo, Yuthok vanema ja Gampopa emanatsioon.
Kogu oma elu pühendus Yuthog isetult teiste teenimisele mitte ainult õpetades, vaid ka haigetele omavalmistatud ravimeid ja puudustkannatavatele riideid annetades. Kord, kui Yuthok läks austust avaldama isetekkinud buddhakujule, väljus kuju südamest valgus ühes Meditsiini Buddha mantraga ja levis kõikjale. Kõige lõpuks lahustus see valgus Yuthogi pähe. Ta jäi hetkeks kontemplatsiooniseisundisse ja seejärel kutsus enese juurde oma õpilase Sumton Yeshe Zungi ning lausus talle: “sa oled olnud koos minuga kaksteist aastat. Kui sinus on veel mingeid ebakindlusi, mis pole lahendust leidnud, siis räägi mulle nendest praegu, kuna ma võin varsti siitilmast lahkuda.” Sumton oli šokis ja nuttis mõtte peale, et tema õpetaja võib siit lahkuda. “Sul pole tarvis nutta, ma elan veel mõnda aega. Ma ütlesin seda sulle vaid selleks, et sa teadvustaksid elu püsitut loomust.” Sumton tegi õpetajale austusavalduse ja sümboolse universumi annetuse, ning küsis seejärel ülimat õpetust, mis võimaldaks tal saada Buddhaks. Vastusena õpetas Yuthog talle Yuthog Nyingthigi gurujoogat.
Saades 76-aastaseks, kutsus Yuthog kokku kõik oma õpilased, andis neile õpetust ja tegi kõigile hulga kingitusi. Yuthog andis palju nõuandeid oma meditsiiniõpilastele. Seejärel laskusid taevast alla valgusvihud, mis olid läbi põimunud vikerkaartest ja täitsid kogu taevalaotuse. See kiirgus puudutas Yuthogi keha ja õhus hõljudes lahkus ta Meditsiini Buddha Puhtale Maale, jätmata maha ainsatki surelikku jäänust.
Nida Chenagtsangi ja Elio Guarisco vaba tõlge tiibetikeelsest tekstist gYu thog gsar rnying gi rnam thar by Dar mo sman ramspa
(avaldatud Mi rigs dpe skrung khang`i poolt 1982 a, Bejing, Hiina).
Eesti keelde kärbetega tõlkinud Anu Rootalu.