Tiibeti traditsiooniline meditsiin
Tiibeti meditsiin on integreeritud tervishoiusüsteem, mis on hästi teeninud Tiibeti rahvasti läbi paljude sajandite ja ma usun, et see süsteem võib tänapäevalgi kogu inimkonnale palju kasu tuua. Me probleemiks on aga kommunikatsioon, kuna sarnaselt teistele teaduslikele süsteemidele, tuleb Tiibeti meditsiini mõista tema enese sõnastuses ja objektiivselt tehtud uuringute kontekstis.
Tema Pühadus Tiibeti 14. Dalai Laama
Ajalugu
Vanim teadaolev kirjalik materjal tiibeti meditsiini kohta on 3900 aastat vana tekst gSo rig ’Bum bZhi. Tollest ajast kuni esimese meditsiinikooli loomiseni Tiibetis kuningas Trisong Detseni ajal (krooniti 755. e.m.a) – s.o enam kui 2600 aastat – õppisid ja praktiseerisid tiibeti arstid meditsiini tolle raamatu alusel.
7.- 8. sajandil kaasajastas ja täiendas dr Yuthok Yonten Gonpo vanem ’Bum bZhi teksti ning see sai tuntuks uue nime all rGyud bZhi („Neli Tantrat“). Aastal 762 m.a.j asutas Yuthog esimese Tiibeti meditsiinikooli Menlungis Kesk-Tiibeti Kongpo maakonnas. Koolis tuli õppida 10 aastat, lõpetades sai arst tiitli vastavalt omadatud kraadile. Kõige kõrgem tiitel oli ’bum rams pa, mis vastab tänapäeva doktorikraadile; edasi rab jam pa, mis vastab magistrikraadile ning seejärel kachu pa ehk nn bakalaureuse kraad. Kõige madalam tiitel oli dura pa. Need tiitlid on kasutusel tänaseni. Koos ravimeetodite õppimisega koolitati arstiteaduse üli.pilastes selliseid omadusi nagu heatahtlikkus ja kaastunne.
8. sajandil elas Yeshe Tsogyal, keda tuntakse ka Suure Meistrina, kes oli esimene teadaolev naisarst Tiibetis.
11. sajandil viis dr Dagpo Lhaje esimest korda läbi autopsia.
12. sajandil täiustas dr Yuthog Yonten Gonpo noorem meditsiinilikaanonit rGyud bZhi, millest sai tiibeti meditsiini
fundamentaalne teos. See raamat on kasutusel ka tänapäeva Tiibeti meditsiinis. Dr Yuthog Yonten Gonpo seisukoht oli, et heaks arstiks saamiseks peab esmalt arendama arsti meelt (eetika, empaatia, altruism jm). Patsiendiga tegeledes ei kasuta arst mitte ainult oma füüsilist keha, vaid ka heatahtlikku ja siirast meelt. Yuthogpa keskendus sisemisele teraapiale – meele arendamisele läbi meditatsiooni, rituaalide, helide ning mantrate lausumise.
Grubchen uGyanpa (1230-1309) tõi tiibeti meditsiini raskemetallid ja kirjutas teksti elavhõbeda kasutamise kohta.
15. sajandil eristusid tiibeti meditsiinis kaks koolkonda – Chang ja Zur, mis eksisteerivad tänaseni. sTag Tshang Lozaba Shi Rab Rinchen (1405) koostas esimese meditsiinilise sõnaraamatu.
16. sajandil rajas dr Khung Chodrak taimeravi kooli.
Põhimõtted
Põhiline erinevus Tiibeti ja Lääne lähenemises meditsiinile seisneb selles, et Tiibetis on alati pööratud esmatähelepanu keha energiasüsteemile, alles seejärel füüsilisele aspektile. Läänes on aga vastupidi. Läbi meditatsioonipraktikate on tiibetlastel olnud võimalus põhjalikult oma keha tundma õppida ja nii on nad avastanud kaks energiat – kuuma (tsha wa) ja külma (grang wa).
Tiibeti meditsiini uurides puutume esmalt kokku järgmiste terminitega:
- viis elementi (’byung wa lNga);
- kolm energiat, mis on viie elemendi bioloogilised avaldused;
- mehelik, naiselik, neutraalne (gdags e sribs).
Tiibeti filosoofia kohaselt koosneb kõik universumis viiest elemendist, milleks on ruum (Nam mKha’), õhk (rLung), tuli (Me), vesi (Chu) ja maa (Sa). Ei ole olemas midagi, mis koosneks millestki muust. Ruum on tühjus. Selles tekib liikumine ehk tuul. Liikumisest tekib kuumus ehk tuli. Tuli ja liikumine koos tekitavad auru, mille kondenseerudes tekib vesi. Tuule, tule ja vee koostoimel tekib sade ehk maa. See on loomisprotsess. Lahustumis- ehk suremisprotsess on täpselt vastupidine.
Isa seemnerakk ja ema munarakk koosnevad viiest elemendist ja nii on ka enesestmõistetav, et neist areneval inimkehal on sarnane loomus. Samamoodi on haiguse olemus sarnane kehaga, milles see end ilmutab, kuna ka haigus tekib samadest põhielementidest.
Needsamad viis elementi loovad kolm energiat: nn tuule (rLung), sapi (mKhris pa) ja lima (Bad kan). Tuule energia moodustub õhu elemendist, sapp tule elemendist ning lima vee ja maa elemendi kombinatsioonist. Ruumi element hõlmab kõike, sest ilma ruumita ei eksisteeri midagi. Tuul on liikuv, kerge, neutraalne, sapp on kuum ja lima külm.
Tervis ja haigus
Haigustel on esmased ja teisesed põhjused. Esmased on meie negatiivsed emotsioonid ehk meeleseisundid, millest igaüks on seotud vastava energiaga: iha, kiindumus (’dod tshags) on seotud tuulega; viha (She sDang) sapiga ja rumalus, tuimus (gTi mug) lima energiaga. Kuna need kolm emotsiooni peituvad igas inimeses, siis sellest tulenevalt on haigus potentsiaalsel kujul meis kõigis alati olemas. Psühholoogiline ja füüsiline tasakaaluseisund sõltuvad tuule, sapi ja lima loomulikust tasakaalust organismis. Teisesed põhjused, mis haiguse enamasti vallandavad, on aastaaegade ehk kliima mõjutused, provokatiivsed negatiivsed energiad (vaimolendid), vale toitumine ja vale eluviis või keskkond.
Kasutatakse kolme põhilist diagnoosimise meetodit: vaatlus (keel, uriin ja meeleorganid), palpatsioon (pulss, keha piirkonnad, punktid) ja küsitlus (vallandav tegur, sümptomid, reaktsioonid).
Inimesed jaotatakse seitsmeks tüübiks, igale tüübile sobib oma kindel toitumis- ja eluviis. Tervisehädade ilmnemisel korrigeeritakse esimeses järgus just neid kahte. Kui sellest abi ei leita, manustatakse mitmesuguseid taimse, loomse või mineraalse päritoluga ravimeid erinevates ravimvormides. Viimase vahendina rakendatakse välispidiseid teraapiaid, milleks on erinevad massaažid, moksibustioon, higistamisteraapia (nö saun), kupupanek, aadrilaskmine, hüdroteraapia, kuumad ja külmad kompressid, nõelravi, kirurgia ja muud ravivõtted.
Yuthog Yonten Gonpo vanema biograafia
Tiibeti kuulsa kuninga Songtsen Gampo ihuarstil Lodro Shenyenil ja tema naisel Jomo Lodro Sangmol oli üks laps ja talle õpetati perekonna meditsiinitraditsioone, pulsidiagnostikat, toitumistavasid, ravimite valmistamist, moxat, aadrilaskmist ja teisi teraapiaid. Temast sai juba noores eas väga hea arst, lisaks läks ja õppis ta meditsiini ka teiste meistrite käe all. Ta oli kuningas Gungsong Gungtsani ihuarst.
“Kus su isa siis on?” päris talt Dreje. “Ta on selle suure kalju sees,” vastas tüdruk ja viitas suurele kivile kõrge mäe tipus. “See on liiga kaugel, et täna sinna jõuda, ma tulen mõnel teisel päeval.” Dreje mõtles, et ronimine mäkke selle kaljuni võtab liiga kaua aega. “Ära muretse, sa saad reisida minu salli abil,” teatas tüdruk kohe ja asetas oma kaelasalli maha. Astunud sallile, leidis Dreje end koheselt suure kalju sisemuses suures saalis. Saali tagaosas oli suur must mees, kes oigas valu pärast. Dreje küsis mehelt, mis teda vaevab ja too vastas: “ma olen kohalik kohavaim ja läksin põldudele tormi tekitama. Ent kahjuks juhtus seal olema üks vägev ngakpa, kes viskas minu suunas sinepiseemneid. Seemned tabasid ja haavasid mind.” Kohavaim avas rüü ja näitas oma kõhtu. Seepeale lausus Dreje: “ma võin su seekord terveks ravida, ent sa pead mulle tõotama, et ei kahjusta enam külaelanike põldusid.” Vaim tõotas tulevikus enam mitte halba teha. Dreje koukis seemned tema kehast välja ja pani haavadele ravimtaimi, mispeale kohavaim end koheselt palju paremini tundis. Ta oli ravi eest nii tänulik, et annetas Drejele palju hinnalisi esemeid.
Esmalt otsis ta daakineid kõikjalt, ent ei suutnud neid leida. Ühel päeval aga läks ta metsa ja märkas seal Meditsiini Daakinit ravimtaimedega tegelemas. Dreje palus temalt õpetust. Daakini küsis vastu: “kas sul on piisavalt kulda, et õpetust küsida?” Kulda Drejel aga ei olnud. Ta läks seda otsima. Külas kohtas ta noort tütarlast, kes temalt küsis: “kas sa oled arst? Tunned sa ravimeid?” Dreje vastas, et on arst Tiibetist. Tütarlaps palus terveks ravida oma isa, keda keegi pole suutnud aidata. Dreje läks nende koju isa ravima. Kui isa terveks sai, olid nad nii õnnelikud, et annetasid Drejele palju kulda. Dreje leidis, et nüüd on suurepärane võimalus annetada see kuld daakinitele õpetuse saamiseks.
Kohates taas Daakinit, kinkis Dreje talle kulla, Daakini lausus, et ei vaja Dreje kulda. Et see jutt oli vaid tema järelekatsumiseks ja et ta peab mõistma, et ei ole niisama lihtne saada hinnalisi õpetusi Daakinitelt. Seejärel andis Daakini talle Dudtsi Mentrengi praktika ja samuti Dudtsi Mendrubi. Dreje oli nii õnnelik saades kõik need Meditsiini Daakini õpetused ning naases nende tarkustega koju tagasi. Ta soovis neid õpetusi Tiibetis säilitada ja edasi anda.
Pikkadelt õppereisidelt naasnuna otsustas Dreje oma kodulinna paigale jääda ja abiellus printsess Gakyongmaga. Neile sündis poeg Yuthok Khyungpo Dorje, kes juba noorena paistis silma suure andekuse poolest ning omandas kõik oma isa tarkused, sealhulgas 5 elemendi teooria, diagnostikameetodid, pulsi lugemine ja uriinianalüüs, eluviisi ja toitumise alused, välispidised teraapiad ja haavaravi meetodid. Tehes vaimseid meditsiinilisi praktikaid, tekkisid tal nägemused Meditsiini Daakinitest ja Tarkadest. Sellest saati omas ta erilist raviväge. Ta võis näha patsiendi keha läbipaistvana kui klaaskuul ülevalt alla nii seest kui väljast. Ta töötas ja pühendas kogu oma elu ravimisele, abistamisele, annetades ravimeid ilma uhkuse või tagamõtteta. Ta pani kirja ka soovitusi tulevastele tiibeti arstidele.
paljud Meditsiini Daakinid, Kaitsjad ja Targad ning sõnasid, et Meditsiini Buddha peab varsti sündima. Ahvi kuu 15-nda päeva varahommikul sündis Tiibeti kõige vägevam arst. Taevas olid värvikad vikerkaared, ruumist tekkisid iseenesest valgused ja muusika – Tiibeti kultuuris on need kõige imalisemad märgid sellest, et reinkarneerunud on vägev bodhisattva. Beebi sündis kergesti, ilma komplikatsioonideta, sünnitus oli meeldiv kogemus ja nii osapooled kui pererahvas olid väga õnnelikud. Vanemad nimetasid lapse Yonten Gonpo`ks, teadmiste isandaks ning soovisid, et temast saaks vägev arst täiuslike teadmistega tiibeti meditsiinist, kes viiks edasi nende perekonnaliini.
Kui Yuthog oli 5-aastane, nägi ta ema und, kus Mahakala talle ütles, et Yuthog peab saama Dudtsi Mendrubi õpetusi ehk meditsiinialaseid vaimseid praktkaid. Kui ta rääkis sellest unest oma abikaasale, mõistis too, et aeg on küps lapsele õpetusi andma hakata ning andis talle praktikate ülekande. Sellest alates kogus poiss palju tarkusi ja tema meditsiinipraktika oli väga arenenud.
roiete küljes kinni, mis põhjustas nii hingamisprobleeme kui halvatust. Yuthog venitas ta lihaskonda ja kopsud hakkasid taas hästi toimima. Kuningas oli seda kuuldes väga üllatunud ning annetas Yuthogile oma hobuse koos sadulaga. Koju jõudes andis Yuthog hobuse vanematele.
mädanenud redist. Yuthog soovitas tüdrukule hakata elama normaalset suguelu. Tüdruk tervenes täielikult ning ka tema isa hakkas Yuthogisse uskuma ning teda ja tema erilisi võimeid austama.
Kui Yuthog oli 15-aastane, kutsus kuningas Trisong Detsen ta paleesse oma silmahäda ravima. Yuthog teatas, et siin võib olla tegemist tõsisema probleemiga, et kuningal tuleb olla ettevaatlik, kuna tegemist võib olla toksilise kasvajaga tema organismis. Kuningas oli mures ja päris, kuidas selle teket vältida. Yuthog soovitas teha iga päev massaaži, mida ta kuningale ka tegi, puutumata kordagi ta silmi arvates, et ta käed pole selleks piisavalt puhtad. Ja ühes selle raviga paranes ka silmahäda.
Olles Samye kloostris, külastas Yuthog kuulsat ngakmod, kelle nimi oli Tokpai Randrol. Ngakmo ütles talle: “sa oled Meditsiini Buddha emanatsioon ja kõik, kell on sinuga mingigi kontakt, sünnivad ümber Meditsiini Buddha Ilma. Ta päris ka Yuthogi vaimsete praktikate kogemuste kohta ning oli rõõmus nendest kuuldes ja andis Yuthogile daakinite praktika.
Edasised õpingud teistes Aasia riikides
Tagasi saabus ta ühe aasta pärast, olles lisaks teel kaheksa kuud. Tulles tagasi, läks Yuthog Drak Yerpasse ja tegi Padmasambhava koopas 5-päevase retreadi. Koopas olles sai ta nägemuse Lhamo Dudtsimalt, kes talle teatas, et nende perekonnaliin kestab ja et tulevikus tuleb uus Yuthog. Oma õpilastele rääkis ta detailselt oma perekonnaliinist nii minevikus kui tulevikus. Mõned õpilased küsisid Yuthogilt meditsiinialast vaimset praktikat. Yuthog teatas, et meditsiiniline v.eülekanne pikendab inimeste elu. On olemas kolm erinevat väe ülekannet – pikk 120, keskmine 90 ja lühike 10. Ta rääkis neile ka pulsi meditatsioonist koos 8 Meditsiini Daakiniga ja kolme Targaga. Selle praktika jaoks tuleb esmalt sooritada baaspraktika, saada meditsiiniline pühitsus ja meele õpetusse sissejuhatus. Seejärel andis ta oma õpilastele need õpetused ja sõnas, et neid tuleb praktiseerida ning tulevikus õpetada ka teistele.
Nepaali kuningas oli haige ja kutsus Yuthogi ennast ravima. Kui Yuthog oma inimestega sinna läks, kohtas ta Nepaali arsti Shri Sanghat. Yuthog katsus kuninga pulssi ja teatas, et tegemist on külma tüüpi haigusega. Ent Shri Sangha väitis, et kuninga seisund on kuum, mitte külm ja andis kuningale nõu hoiduda neljast mürgist: päikesevalgus on mürk nahale, sool on mürk luudele, alkohol on mürk lihastele ja seks on mürk kehale. Yuthog lausus kuningale seepeale, et kui sa nendest neljast täielikult loobud, läheb su organismi tasakaal veelgi rohkem paigast ära. Et kord oli üks joogi, kes neid nelja mürki vältis ja jäi seepeale väga haigeks. Ja Tara soovitas tal neid mürki kasutada, mispeale joogi tervenes. Shri Sangha teatas, et ta ei usu seda juttu. Seepeale läksid nad koos ühe kuulsa nepaali targa juurde järele küsima, kellel on õigus. Tark kostis, et õigus on Yuthogil ja kuningas tervenes Yuthogi ravi läbi. Shri Sangha oli üllatunud Yuthogi ravijateadmiste üle ja hakkas tema juures õppima. Kohalikud kutsusid teda seepeale Nepaali teiseks Yuthogiks.
38-aastasena reisis Yuthog kolmandat korda Indiasse ja jäi sinna neljaks aastaks, olles teel vaid kaheksa päeva. Vahepeatusena peatus ta kuus kuud Nepaalis, kus õppis tantristlikke õpetusi ja dzogcheni ja mahamudrat ja muudki Parbahati käest. Indias olles sai ta nägemuse Meditsiini Buddha Puhtast Maast ja sai Buddhalt õpetusi. Ta jooksis ära prostituutide eest. Ühes mittebudistlikus külas päris hindu õpetaja, mis usku ta järgib ja Yuthog lausus, et on võtnud varjupaiga buddhadharmasse. Seepeale võeti Yuthog kinni ja visati mürgij.rve, Yuthog muutis järve aga tuleks. Siis püüti teda sandlipuu tules põletada, kuid ta muutis tule veeks. Teda rünnati nüüd paljude relvadega, kuid Yuthog muutis relvad lilledeks. Hindu õpetaja tahtis nüüd Yuthogiga väidelda, Yuthog võitis debati. Hindu õpetaja saatis tema juurde paberist hobuse, Yuthog kujustas tule ja põletas hobuse ära. Hindu õpetaja muutus linnuks ja lendas minema, Yuthog muutus aga kotkaks ja ajas teda taga. Selle India meistri nimi oli Mawa Dame. Mawa Dame muutus kalaks, ent Yuthog muutus röövkalaks ja püüdis hindu õpetaja kinni. Seepeale ei teadnud Mawa Dame enam, mida teha ja otsustas hakata budistiks.
Yuthog kohtas meister Mewangi ja õppis tema juures erilist meditsiinilist teksti, saades ka erilisi meditsiinialaseid nõuandeid. Yuthog õppis ka Nalanda kloostris. Shungche meistri juures õppis ta astroloogiat ja astronoomiat. Ja kui ta tuli Indiast tagasi, siis kõik tema tiibeti õpilased ja patsiendid tervitasid teda.
saamiseks Juure Tantra, Teise tantra ja Lõpu Tantra.
Ühel päeval, kui Yuthog tegi Dudtsi meditsiinipraktikat, tuli tema juurde üks tütarlaps ja ütles: “mine Oddiyanasse!” Yuthog läkski sinna ja kohtus Padmasambhavaga. Inimesed hakkasid teda pidama bodhisattvaks, kuna ta oli käinud kolm korda Indias ja ühe korra Oddiyanas. Nad tulid teda proovile panema. Yuthok teadis, et teda jälgitakse ja muutis oma keha vikerkaareks ning inimesed teda üles ei leidnud. Nad arvasid, et äkki on Yuthog ära surnud. Ent siis näitas Yuthog end neile ja lausus, et nüüd on ta keha kui valgus või kui vikerkaar.
midagi kaitseks teha, mispeale Yuthog õpetas, kuidas kaitsta end maagia rünnakute vastu ja need rünnakud neid ei kahjustanud.
Yuthog läks koos oma õpilastega Hiina Wuthai mäele palverännakule. Neid tabasid tugev vihm ja lumi, ent Yuthog ei kaotanud teed ja jõudis koopasse, kus tal oli nägemus Tarast, kes andis talle meditsiinidharma õpetusi.
Tagasi tulles Hiinast, kohtas Yuthog ngakmod Chayul`ist nimega Damey Mentsun. Naisterahvas rääkis, et ta isa suri, kui ta oli viieaastane, ent isa oli arst ning ta oli õppinud isa käest meditsiini. Ta palus Yuthogilt rGyud bZhi (Neli Tantrat) õpetust. Yuthog lausus, et neid naisi ei ole palju, kes õpivad tiibeti meditsiini ja kuna sinus on olemas nii kaastunne, tarkus kui tahe, siis pead sa hästi õppima. Naisterahvas järgis Yuthogit ja küsis temalt ka vaimset õpetust, mispeale Yuthog õpetas talle Meditsiini Daakini praktikat. Ta käskis tal praktiseerida igal hommikul ja hoiduda laiskusest ja liigsetest ihadest ning teha kõike positiivse meeleseisundiga. Damey Mentsunist sai Yuthogi kõige tähtsam naisõpilane.
Olles 110 aastat vana, andis ta Dudtsi Mendrubi vereülekande, mille käigus torma sulas valguseks ning muutus väga maitsvaks. Siis sai ilmaruum äkitselt täis valgust ja Yuthog kutsus kohale kõik Buddhad ja Meditsiini Targad ja Daakinid, keda kõik kohalolijad nägid avasilmi.
Yuthog Yonten Gonpo noorema biograafia
Kolmeaastase lapsena tavatses Yuthog arsti mängida teiste lastega koos olles: ta katsus pulssi ja uuris uriini, määras ravimtaimi ja kivimeid, mida kasutatakse farmakoloogias. Kaheksaaastasena hakkas ta õppima meditsiini oma isa käe all ning budistlikku filosoofiat, kunste, keeli ja muid õppeaineid teiste õpetajate juures, omandades laialdasi teadmisi kõiges, mida ta õppis.
18-aastasena reisis ta esmakordselt Indiasse. Indias Kuda’i Lingis olles kohtas ta Daakini Mandaravat ning sai temalt Shanglon Nakpo Tantra. Seejärel liikus ta edasi Varanasisse, kus õppis Kaheksaharulist Ravikunsti, Somaradzat, ja teisi meditsiinialaseid kirjutisi. Tseilonil, Raisakotka Tipul ja teistes India piirkondades õppis ta sügavuti traditsioonilist meditsiini ja ühtlasi budistlikku filosoofiat.
Ühel päeval kutsus Yuthogi enda juurde Lääne-Tiibeti kuberner. Kuberneri juures õpetas ta 4 kuud meditsiini, samuti budistlikku kesktee filosoofiat ning dzogcheni ehk enesetäiustamise süsteemi. Ta andis ka hulga v.eülekandeid, sealhulgas Meditsiini Buddha, Rahumeelsed ja Raevukad Jumalused, Hevajra, Vajra Kilaya, Meditsiini Kaitsjad, Meditsiini Targad. Nendel õpetustel ja v.epühitsustel osalejad nägid Yuthogit erinevates vormides, mõned kui joogit, mõned kui tarka, mõned kui vägevat õpetlast vikerkaare keskel, lõhnavate parfüümide ja muusikaga. Värskeid kuldseid arura vilju sadas tund aega taevast kuberneri residentsi müüride vahel. Inimesed tormasid kakeldes arurasid püüdma. Yuthog lausus, et kui inimesed ei oleks häirinud oma ahnusega Meditsiini Jumalannat, oleks sadu kaasa toonud ka teisi erilisi ravimeid.